Artikkeleita sähköautoista, latauspisteistä ja niiden rakentamisesta.

  • MG4 Luxury on Vuoden sähköauto 2024
    Sähköala on valinnut Vuoden sähköauton nyt kuudennen kerran. Sähköalan järjestöjen edustajista koostunut palkintoraati on valinnut MG4 Luxuryn Vuoden 2024 sähköautoksi. Raati perusteli valintaansa ennen kaikkea keskivertoautoilijalle riittävillä ominaisuuksilla, tiloilla ja kohtuullisella hinnalla. Erityisesti yllättivät sisätilat, […]
  • Tampereelle avattiin raskaan liikenteen julkinen teholatausasema
    Plugit Finland avasi Suomen ensimmäisen sähköisen raskaan liikenteen käyttöön tarkoitetun julkisen suurteholatausaseman Tampereen Viinikassa 14.11. Latausasema palvelee sähköistä jakelu- ja runkoliikennettä sekä kevyempää sähköistä ammattiliikennettä. Ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen vihki aseman käyttöön. – Jotta liikenteen […]
  • Purso integroi sähköajoneuvojen latauspisteitä valaisintolppiin
    Purso Group kehittää alumiinisiin valaisinpylväisiin integroitavia latauspisteitä, joissa hyödynnetään olemassa olevaa julkista valaistusinfrastruktuuria. Nokialainen alumiiniteollisuustoimija Purso Group on ostanut vähemmistöosuuden hollantilaisesta CityCharge BV:stä. Yhteistyö mahdollistaa CityChargen sähköajoneuvojen latausratkaisujen integroimisen osaksi alumiinisia valaisinpylväitä. Ratkaisu mahdollistaa olemassa […]
  • Euroopan raskaiden ajoneuvojen latausverkosto etenee
    Kempower toimittaa latausratkaisuja Euroopan ensimmäiseen laajamittaiseen raskaiden hyötyajoneuvojen latausverkkoon. EU:n tavoitteena on, että kaikille pääteiden solmukohdissa oleville raskaiden ajoneuvojen pysäköintialueille rakennetaan vähintään 350 kW:n tehoiset pikalatauspisteet vuoteen 2025 mennessä. Kempower on allekirjoittanut sopimuksen DC-latausratkaisujen toimittamisesta […]
  • DB Schenker ottaa käyttöön suuren sähkörekan Vantaalla
    DB Schenker aloittaa säännöllisen liikennöinnin Suomen ensimmäisellä täyssähköisellä HCT-yhdistelmällä Vantaan, Hämeenlinnan ja Lempäälän kappaletavaraterminaalien välillä. Täyssähköisen Volvo FH Electricin akuston nimelliskapasiteetti on 540 kWh. Auto ladataan 250 kW DC CCS2 -teholatauksella DB Schenkerin terminaaleihin rakennetuilla […]
  • Kempower avasi uuden yksikön Vaasaan
    Kempower Oyj:n uusi Vaasan yksikkö keskittyy suurteholatausratkaisujen kehittämiseen raskaalle liikenteelle. Vaasa valikoitui Kempowerin uuden tuotekehitysyksikön sijaintipaikaksi alueen vahvan energiateollisuuden osaamisen takia. Vaasan yksikköön sijoitetaan laboratorio ja testitilat. Ensimmäiset työntekijät ovat jo aloittaneet työt Vaasassa, ja […]
  • Raskas liikenne sähköistyy seuraavaksi
    Raskaan liikenteen sähköistyminen on pääsemässä vauhtiin muuallakin kuin bussipuolella. Malliston ja latauskenttien puute voi silti jarruttaa kehitystä. Liikennöitsijät ja logistiikka-ala ovat pitkään tarkastelleet eri voimalinjojen mahdollisuuksia, ja nyt vaaka on kallistumassa kohti sähköisiä ratkaisuja. VTT:n […]
  • Volkswagen ID. Buzz Cargo: Nopeisiin kuljetuksiin
    ID. Buzzin pakettiautoversio Cargossa on paljon erinomaisia ominaisuuksia, mutta valitettavasti tavarankuljetuskyky ei ole yksi näistä. ID. Buzzissa käytetään samaa tekniikkaa ja saman alustan levennettyä ja pidennettyä versiota kuin muissa Volkswagenin ID-sarjan malleissa. Näin ei olekaan […]
  • Sähköpakettiautojen määrä lähes kaksinkertaistu vuodessa
    Sähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatuki päättyi alkuvuodesta, mutta sähköpakettiautoille varattuja määrärahoja on vielä jäljellä. Viime vuonna Suomessa rekisteröitiin 684 uutta sähköpakettiautoa. Pakettiautojen kokonaisrekisteröintimäärästä tämä oli vasta 6,1 prosenttia, mutta luku riitti lähes kaksinkertaistamaan sähköpakettiautojen määrän Suomessa. Vuoden […]
  • Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne hankki metron ja raitiovaunun ajosimulaattorit
    Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteen hankkimat ajosimulaattorit monipuolistavat kuljettajien koulutusta. Uudistuksen toivotaan lisäävän koulutuskapasiteettia. Ajosimulaattorit sisältävät kouluttajan pöydän sekä neljä ohjaamoa. Ohjaamoissa on istuin, ohjauspöytä ja monitori, joka näyttää autenttista kuvaa liikenteestä. Simulaattorin avulla voidaan harjoitella normaalia ajoa, […]
  • Kysyntäjoustolupaukset eivät vielä realisoidu
    Sähköala on markkinoinut kiinteistöautomaatiota jo vuosia ratkaisuna kysyntäjouston haasteisiin. Tavalliselle omakotiasujalle sopivia ratkaisuja on kuitenkin vasta niukasti tarjolla. Myös sähköautojen akkujen käytöstä kiinteistöjen energiavarastoina on puhuttu jo pitkään, mutta kaksisuuntaisia latausratkaisuja ei ole saatu vieläkään […]
  • Tankki täyteen vetyä
    Suomen teillä liikkuu tällä hetkellä vain yksi vetyauto, joka sekin tankataan Ruotsin puolella Uumajassa. Suomen teillä liikkuu tällä hetkellä vain yksi vetyauto; oululaisen energiayhtiö SkartaNYAB oyj:n Hyundai Nexo. Sarjavalmisteisessa katumaasturissa on kolme 52 litran vetytankkia, […]
  • Sähköautojen merkkivalot aiheuttavat hämmennystä
    Sähkö- ja hybridiauton omistajille tehdyssä eurooppalaisessa kyselyssä uudet merkki- ja varoitusvalosymbolit tulkittiin usein väärin. Brittiläisen vakuutusvertailusivusto Confused.comin toteuttamaan kyselyyn osallistui loppukesästä yli 2 000 sähkö- ja hybridiautojen kuljettajaa. Vastaukset osoittivat, että yli 80 % kuskeista ei […]
  • Raskas liikenne vaatii raskasta latausta
    EU:n tavoitteena on, että kaikille pääteiden solmukohdissa oleville raskaiden ajoneuvojen pysäköintialueille rakennettaisiin vähintään 350 kW tehoiset pikalatauspisteet vuoteen 2025 mennessä. EU on valmistelemassa uutta liikenteen vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuuriasetusta. Asetusehdotuksen mukaan kaikkien EU-maiden tieliikenteen ydinverkkojen varrella […]
  • Kauan odotettu pakettiautouutuus
    PSA-konsernin uudet sähköpakettiautot tarjoavat tilaa, kantavuutta, suorituskykyä ja mukavuutta siedettävään hintaan. Citroën ë-Jumpy ja auton sisarmallit Opel Vivaro-e, Peugeot e-Expert ja Toyota Proace EV valmistetaan PSA-konsernin (Stellantiksen) Hordainin tehtaalla Pohjois-Ranskassa. Nyt koeajetun malliston pisimmän mallin […]
  • Äly tasaa latausjärjestelmän huipputehon tarvetta
    Sähköautojen latauspaikat, teho, ajankohta, latauksen kesto sekä energia muodostavat vaativan yhtälön. Oikealla mitoituksella on valtava taloudellinen vaikutus. Useiden sähköautojen samanaikainen lataus kuormittaa jakelua täydellä teholla, jos käytössä ei ole kuormituksen valvontaa eli älyä, joka ohjaa […]
  • Tonniluokan sähköpakettiautot tulevat
    Pienten sähköpakettiautojen rinnalle on tulossa lähikuukausina useita suurempia vaihtoehtoja eniten myytyyn tuhannen kilon kantavuusluokkaan. Sähkö- ja hybridiautojen myynti nousi syyskuussa tähänastiseen ennätykseen, kun jo 24 prosenttia kuun aikana rekisteröidyistä uusista henkilöautoista oli ladattavia malleja. Pakettiautojen […]
  • Näkemyksiä sähköautojen pistorasialatauksesta
    Sähköala Koti -lehden sähköautojen latausjutun lukenut sähköinsinööri otti yhteyttä Sähköinfon lehtien toimitukseen ja sähköalan standardointijärjestö Seskoon moittien juttuja suko-latauksen riskien liioittelusta ja virheellisistä väittämistä. Kysyimme Sähköinfo oy:n sähköautoasiantuntija Matti Orrbergin ja Sesko ry:n ryhmäpäällikkö Vesa […]
  • Älykäs kuormanhallinta ohjaa sähköautojen latausta
    Helsingin Ullanlinnassa sijaitsevan arvokiinteistön parkkihalliin rakennettiin Suomen mittakaavassa tavallista järeämpi sähköautojen latausjärjestelmä. Latausjärjestelmä on toteutettu Defan dynaamisella kuormanhallintajärjestelmällä, joka jakaa saatavilla olevan virran tasan kaikkien lataajien kesken ja rajoittaa tarvittaessa virrankulutusta virtamuuntajilla, jos taloyhtiössä käytetään […]
  • Sähkölentokoneet mullistavat ilmailua
    Sähkömoottorilla toimivat pienet yleisilmailukoneet ovat jo arkipäiväistymässä. Seuraavaksi kentille odotetaan generaattoreilla varustettuja hybridikoneita ja pystysuoraan nousevia lentokoneita. Lentoliikenteen sähköistymismahdollisuuksia esitellyt Tuleeko lentämisestä päästötöntä -seminaari täytti Helsingin keskustakirjasto Oodin pääsalin ilmailun tulevaisuuden näkymistä kiinnostuneilla kansalaisilla 6.3.2019. […]
  • Sähkömoottoripyörät tulevat
    40 kilowatin tehoisen Zero DS:n ominaisuudet riittävät hyvin 600-kuutioisten peruspyörien rinnalle. Maailman ensimmäiset sähkömoottoripyörät – samoin kuin autotkin – esiteltiin jo 1800-luvun lopulla. Tämän jälkeen maailma on nähnyt lukuisia sähkömopoja ja -skoottereita, mutta uskottavat sähkömoottoripyörät […]

Verkkokursseja voi suorittaa koska tahansa!