Tonniluokan sähköpakettiautot tulevat

Sam Kolu
Autoverkkokaupan pakettiautojen myyntipäällikkö Sam Kolu.

Pienten sähköpakettiautojen rinnalle on tulossa lähikuukausina useita suurempia vaihtoehtoja eniten myytyyn tuhannen kilon kantavuusluokkaan.

Sähkö- ja hybridiautojen myynti nousi syyskuussa tähänastiseen ennätykseen, kun jo 24 prosenttia kuun aikana rekisteröidyistä uusista henkilöautoista oli ladattavia malleja. Pakettiautojen puolella vastaava luku ei kuitenkaan ole vielä kokonaista prosenttiakaan. Elokuun loppuun mennessä sähköpakettiautoja oli rekisteröity tänä vuonna reilut 50 kappaletta.

Vantaalla ranskalaisten valmistajien pakettiautoja myyvän Automyymälä Helsinki oy:n Autoverkkokaupan pakettiautojen myyntipäällikkö Sam Kolu uskoo kuitenkin vakaasti, että ensi vuonna sähköisten pakettiautojen myyntimäärä tulee kasvamaan huomattavasti.

– Yrityksillä on ollut jo pitkään odottava tunnelma sähköpakettiautoista, mutta suosituimman tonniluokan pakettiautoja ei ole ollut vielä kunnolla saatavissa. Uusien mallien myötä myynti lähtee varmasti hyvin käyntiin. Nyt loppuvuoden aikana Suomeen toimitettavia, tähän kokoluokkaan kuuluvia Citroën ë-Jumpy ja Peugeot e-Expert -täyssähköpakettiautoja on kyselty todella paljon ja myytykin jo useita kappaleita, Kolu kertoo.

Peugeot ja Opel tulevat samalta linjalta

Teknisesti identtisten Citroën ë-Jumpyn ja Peugeot e-Expertin lisäksi myös PSA Groupin vuodesta 2017 lähtien omistaman Opelin Vivaro-e-sähköpakettiautot kootaan PSA:n Hordainin tehtaalla Pohjois-Ranskassa.

PSA:n sähköpakettiauto on saatavissa 50 tai 75 kWh akulla. Näistä tehokkaampi riittää takaamaan autolle 330 kilometrin WLTP-mittaustavan mukaisen käyttösäteen. Maksimissaan 11 kW type-2 -latauksen lisäksi autossa on myös pikalatausmahdollisuus.

Auton moottorin teho on 100 kW ja suurin vääntö 260 Nm. Auton kantavuus on kaikissa malleissa vähintään tuhat kiloa, minkä lisäksi sillä saa myös vetää tuhannen kilon painoista perävaunua. Autosta on saatavissa kolme eri akselivälivaihtoehtoa. Lyhyimmän, 4,6 metrin pituisen, mallin tavaratilan koko on 4,6 kuutiota ja suurimman, 5,31-metrisen, mallin 6,6 kuutiota.

Talven varalle autossa on sekä ohjaamon että ajoakun esilämmitys. Ohjaamoa lämmitetään viiden kilowatin vastuksella myös ajon aikana. Peugeot e-Expertin verolliset kokonaishinnat alkavat 50 kWh akulla 43 299 eurosta ja 75 kWh akulla 47 979 eurosta. Autolle myönnetään viiden vuoden kilometrirajoittamaton takuu myös ammattikäytössä.

PSA on ilmoittanut tuovansa lähitulevaisuudessa myyntiin sähköisen version myös suuremmista Citroën Jumper, Opel Movano ja Peugeot Boxer -pakettiautoistaan. Suurimmalla 70 kWh akulla autoille luvataan 340 kilometrin WLTP-käyttösäde.

Viton käyttösäde kaksinkertaistuu

Mercedes-Benz esitteli keväällä uuden version Vito-pakettiauton sähköversiosta. Uudelle 150 kW tehoiselle ja 90 kWh akulla varustetulle e-Vitolle luvataan 421 kilometrin käyttösäde. Auton uusiin ominaisuuksiin kuuluvat esimerkiksi mukavaksi kehuttu ilmajousitus ja digitaalinen taustapeili.

Suomalaiset joutuvat tyytymään kuitenkin vielä toistaiseksi auton vanhempaan, 41 kWh akulla ja 85 kW moottorilla varustettuun, kehitysversioon.

– Uusimman version autot menevät ensiksi isoille markkina-alueille. Suomeen autoja saadaan vasta myöhemmin, Veho oy ab:n lehdistöpäällikkö Pekka Koski kertoo.

Myös Suomen suosituimmasta pakettiautomallista Volkswagen Transporterista on esitelty täyssähköinen versio, mutta 132 kilometrin käyttösäteeltään varsin vaatimaton ABT e-Transporter 6.1 ei kuulu Suomen maahantuontiohjelmaan.

– Volkswagenilla iso juttu tulee olemaan vuonna 2022 myyntiin tuleva, retrohenkisesti muotoiltu I.D. Buzz -sähköpakettiauto. Ainakin paperilla auton ominaisuudet vaikuttavat todella kovilta, Volkswagenin ja MANin pakettiautoja maahantuovan K-auto oy:n hyötyauto-osaston johtaja Juha-Pekka Sihvonen kertoo.

K-auton Juha-Pekka Sihvosen mukaan Volkswagenin ja MANin suuria sähköpakettiautoja on myyty Suomessa toistaiseksi vasta kourallinen.
K-auton Juha-Pekka Sihvosen mukaan Volkswagenin ja MANin suuria sähköpakettiautoja on myyty Suomessa toistaiseksi vasta kourallinen.

Isojen autojen käyttösäde ei vielä riitä

Volkswagenin suuri Crafter-pakettiauto on ollut saatavissa Suomessa vuoden ajan myös täyssähköisenä versiona. E-Crafterilla on kuitenkin omat ongelmansa. Auton e-Golfista tuttu 35 kilowattitunnin akku ei riitä lupaamaan painavalle autolle kuin 114 kilometrin käyttösäteen. Lisäksi 71 993 euroa (sis. alv.) maksavan pakettiauton huippunopeus on rajattu 90 kilometriin tunnissa.

Myös e-Crafterin rinnakkaismalli MAN e-TGE ja Mercedes-Benzin suuri e-Sprinter-pakettiauto ovat saatavissa myös Suomessa, mutta e-Crafterin tapaan nämäkin kärsivät vastaaviin dieselmalleihin verrattuna kovasta hinnasta ja monille käyttäjäryhmille riittämättömästä käyttösäteestä.

Transitin saa ladattavana hybridinä

Transit Custom -hybrid. Kuva Ford
Transit Custom -hybridin huono puoli on se, että autolla ei saa vetää perävaunua. Kuva Ford

Ladattavat hybridit on lisänneet huimasti suosiotaan henkilöautojen puolella ja monet autovalmistajat ovat ilmoittaneet kehittävänsä myös hyötyajoneuvojen hybridivoimansiirtoratkaisuja, mutta toistaiseksi Ford Transit on ainoa Suomessa – ja mahdollisesti koko Euroopassakin – myytävä ladattava hybridi umpipakettiauto.

Transit Custom -hybridi liikkuu aina pelkästään sähkömoottorin avulla, mutta vanhan Opel Amperan tapaan auton akkuja ladataan tarvittaessa pienellä bensiinimoottorilla ajon aikana. Pelkällä sähköllä Transitin käyttösäteeksi luvataan 56 kilometriä.

Automaattivaihteisen auton verolliset hinnat alkavat 49 087 eurosta (sis. alv. 24 %). Kymmenen tuhatta euroa vastaavaa dieselmallia kalliimman hinnan lisäksi auton toinen huono puoli on, ettei sillä saa vetää perävaunua.

Mikko Arvinen, teksti ja kuvat