Volkswagen ID. Buzz Cargo: Nopeisiin kuljetuksiin

Volkswagenin retrohenkinen ID. Buzz on saanut innostuneen lämminhenkisen vastaanoton ympäri maailmaa.
Volkswagenin retrohenkinen ID. Buzz on saanut innostuneen lämminhenkisen vastaanoton ympäri maailmaa.

ID. Buzzin pakettiautoversio Cargossa on paljon erinomaisia ominaisuuksia, mutta valitettavasti tavarankuljetuskyky ei ole yksi näistä.

Uusi audioartikkeli pienydinvoimasta

ID. Buzzissa käytetään samaa tekniikkaa ja saman alustan levennettyä ja pidennettyä versiota kuin muissa Volkswagenin ID-sarjan malleissa. Näin ei olekaan yllättävää, että auto on erinomaisen henkilöautomainen ajettava.

Kaupungissa auto on mukava pyöriteltävä kevyen ohjauksen, hienosti toimivan voimansiirron ja 11 metrin kääntösäteen ansiosta. Ahtaimmissa paikoissa pitää kuitenkin huomioida, että lähes kaksi metriä leveän auton leveys nousee peilien kanssa yli 2,2 metriin.

Leveys tuo kuitenkin tilaa. Pitkällä kuljettajalla penkin säätövarat saattavat loppua kesken pakettiautomallin takaseinän tullessa vastaan, mutta muuten ohjaamo tarjoaa kuljettajalle ja kahdelle matkustajalle kaikin puolin mukavat oltavat.

Buzzissa VW-konsernin APP 310 -tasavirtamoottori on ohjelmoitu tuottamaan 150 kW teho ja 310 Nm vääntö. Tämä riittää kiidättämään omapainoltaan lähes kaksi ja puoli tonnia painavan auton 10,2 sekunnissa 0-100 km/h. Auton 77 kWh:n akku riittää 424 WLTP-kilometrin ajoon. Akun voi ladata 11 kW peruslatauksella ja max 170 kW pikalatauksella.

Painava auto etenee vakaasti

Volkswagen ID. Buzz Cargo. Kuva Mikko Arvinen.
Koeajoauton Energetic Orange Metallic -väri tekee kunniaa Volkswagenin legendaariselle, ilmeisesti vuonna 1969 lanseeratulle Signal Orange -värille.

Maantiellä painava auto etenee kohtalaisen suuntavakaasti ja mukavasti. Auton paino ja tasainen painojakauma tuovat ajoon huomattavaa vakautta ja renkaisiin pitoa myös ilman kuormaa ajettaessa.

Koeajopäivinä luonto tarjosi teille aluksi jäätävää tihkua ja perään reilut parikymmentä senttiä lunta. Jäisillä teillä auton takavetoisuuden huomasi perän eloisuudesta ja lumessa auton leveät renkaat nousivat hieman turhan herkästi sohjon päälle, mutta kokonaisuudessaan auto selvisi ongelmitta talven tähän saakka haastavimmista olosuhteista.

Auton vetopito on ehkä parasta, mitä takavetoisella pakettiautolla on koskaan nähty. Tai ainakin melkein, Volkswagenin maahantuojalla vanhempi automyyjä muisteli, että myös vanha, niin ikään takamoottorinen, T3-Transporter oli erinomainen suoriutuja varsinkin mäkilähdöissä.

Pakettiauto lämpiää nopeasti

Volkswagen ID. Buzz Cargo. Kuva Mikko Arvinen.
Volkswagenin sähköautoille tyypilliseen tapaan kosketusnäytössä ei ole mitään kehuttavaa. Näytön alla olevia, valaisemattomia painikkeita on mahdotonta erottaa pimeässä. Myös mittariston selkeydessä olisi parantamisen varaa.

Tekniikan Maailman talvitestissä seitsemän paikkainen ID. Buzz sai moitteita sisätilojen hitaasta lämpenemisestä, mutta Cargo-mallissa ongelmaa ei ole, väliseinällä tavaratilasta erotetun ohjaamon lämmittämiseen vastusten teho riittää suorastaan erinomaisesti. Valitettavasti perusmallin Cargossa ainoastaan kuljettajan penkissä on lämmitys. Matkustajien penkin lämmityksestä joutuu maksamaa 420 euroa ja ohjauspyörän lämmityksestä 350 e.

Myös navigaattori on 830 euron hintainen lisävaruste, mutta muuten perusmallinkin varustelu on varsin riittävä. Auton perusvarusteluun kuuluvat esimeriksi pysäköintitutkat eteen ja taakse, automaattinen 1-alue -ilmastointi seisontajäähdytystoiminnolla ja vakionopeudensäädin.

Reilun 400 euron lisävarusteena autoon saa myös 230 voltin pistorasian, mutta valitettavasti pistorasian lähtötehoksi ilmoitetaan teknisissä tiedoissa vain 300 wattia. Vastaavan, minkä tahansa auton 12 voltin järjestelmässä toimivan erillisen invertterin voi ostaa noin 50 eurolla.

Vaatimaton kantavuus

Volkswagen ID. Buzz Cargo. Kuva Mikko Arvinen.
Auton lattian alle sijoitetut akut ja takapyörien välissä oleva moottori syövät runsaasti tavaratilan kokoa, mutta vastaavasti on hyvä, että tavaratilan pohja on saatu tasaiseksi.

Auton kuormaaminen täyteen ei vaikuta merkittävästi ajettavuuteen. Sikäli tämä ei ole yllättävää, että auton omapainon ollessa massiiviset 2 352 kiloa, ei suhteellisen vaatimaton 648 kilon maksimikuorma tuo kokonaispainoon enää valtaisaa lisää. Puolitoista senttiä vajaan kahden metrin levyisen auton ohjaamoon mahtuu vierekkäin kolmekin satakiloista sähkömiestä, mutta tällöin kaapelikeloja saa ottaa kyytiin vain 348 kiloa.

Töistä ja tarvikkeista riippuu, loppuuko auton kantavuus kesken ennen 3,9 kuution tavaratilan täyttymistä. Myös tavaratilan mataluus (128 cm) ja 63 sentin nostokorkeus ovat selkeitä miinuksia lähes mihin tahansa muuhun sähkökäyttöiseenkin pakettiautoon verrattuna.

Autona Buzz Cargosta on helppo pitää, mutta kokonaisuudessaan on kuitenkin selvää, että auto sopii paremmin yrityksen johtoportaalle kuin asentajille. Lähes mihin tahansa työkäyttöön sähköpakettiautojen jatkuvasti laajenevasta valikoimasta löytyy monia käyttökelpoisempia vaihtoehtoja.

Volkswagen ID. Buzz Cargo

Volkswagen ID. Buzz Cargo. Kuva Mikko Arvinen.
Takaa päin katsottuna auto tuo mieleen Transporterin vuonna 1967 esitellyn T2-mallisarjan keulan. Tämä malli tunnettiin hieman ristiriitaisesti sekä hippipakuna että terroristifolkkarina kehittyvien maiden vapaustaistelijoiden löydettyä kulkupelin omakseen 1970-luvulla.

Teho: 150 kW
Vääntö: 310 Nm
Akku: 77 kWh. AC-lataus 11 kW, DC max 170 kW
Käyttösäde: 424 (WLTP)
Suorituskyky: huippunopeus 145 km/h (rajoitettu), kiihtyvyys 0 – 100 km/h 10,2 s
Ulkomitat: pituus 4 712 mm, leveys 1 985 mm, korkeus 1 938 mm, akseliväli 2 988 mm
Tavaratila: 3,9 m3, pituus 2 232 mm, leveys 1 230 mm (renkaiden kohdalla 1 204 mm), korkeus 1 279 mm
Paino: omapaino 2 352 kg, kokonaispaino 3 000 kg
Rengaskoko: 235/60 R18 edessä, 255/55 R18 takana
Vetokyky: 1 000 kg (jarrullinen)
Hinnat alkaen: 53 150 euroa

Mikko Arvinen, teksti ja kuvat

Sähkömaailman uutinen: Sähköpakettiautojen määrä lähes kaksinkertaistui vuodessa

Uusi määrälaskentaratkaisu Admicom Quantima on julkaistu