Kauan odotettu pakettiautouutuus

Citroën ë-Jumpyn parhaimmillaan 330 kilometrin käyttösäde riittää jo monien tarpeisiin, mutta talvikeli verottaa matkaa rankasti. Sisarmalleistaan Opelista, Peugeot'sta ja Toyotasta auton erottaa ainoastaan keulamaskista.
Citroën ë-Jumpyn parhaimmillaan 330 kilometrin käyttösäde riittää jo monien tarpeisiin, mutta talvikeli verottaa matkaa rankasti. Sisarmalleistaan Opelista, Peugeot'sta ja Toyotasta auton erottaa ainoastaan keulamaskista.

PSA-konsernin uudet sähköpakettiautot tarjoavat tilaa, kantavuutta, suorituskykyä ja mukavuutta siedettävään hintaan.

Citroën ë-Jumpy ja auton sisarmallit Opel Vivaro-e, Peugeot e-Expert ja Toyota Proace EV valmistetaan PSA-konsernin (Stellantiksen) Hordainin tehtaalla Pohjois-Ranskassa. Nyt koeajetun malliston pisimmän mallin lisäksi auton saa myös kahtena lyhyempänä korimallina. Autojen tavaratilan koko on 4,6 – 6,6 kuutiota.

Auton pisimmän version kyytiin mahtuu kolme eurolavaa. Lastauksessa auttamassa Rexelin Kalasataman myymälän myyntipäällikkö Timo Niskanen ja myyjä Niko Lampén.
Auton pisimmän, 5,3 metriä pitkän, version kyytiin mahtuu kolme eurolavaa. Lastauksessa auttamassa Rexelin Kalasataman myymälän myyntipäällikkö Timo Niskanen ja myyjä Niko Lampén.

Autoon voi valita joko 50 kWh tai 75 kWh akun. Pienemmällä akulla varustetulle autolle luvataan 230 kilometrin WLTP-syklin mukainen käyttösäde, mutta mallin etuina ovat edullisempi hinta ja parhaimmillaan 1 187 kilon kantavuus.

Nyt testatun XL 75 kWh -mallin painavammat akut pudottavat auton kantavuuden 927 kiloon, mutta nostavat käyttösäteen 330 kilometriin. Kaikkien mallien perään voi laittaa myös kevyen, tuhannen kilon perävaunun.

Mukavuuspainotteista menoa

Citroënin paras ominaisuus on pehmeän mukava ja kevyt käsiteltävyys lähes kaikissa olosuhteissa. Auto on varustettu kuorman painoon reagoivalla iskunvaimennusjärjestelmällä, mikä toimii muuten mukavasti, mutta maantiellä toivoisi, että auton jousitus voisi olla hieman jämäkämpikin. Ranskatarta ei ole tehty nopeavauhtiseen ajoon pitkille maantietaipaleille, mutta kovat tuulenpuuskat ja syvät urat tuntuvat ratissa auton turhan voimakkaana huojuntana.

Litiumioniakusto on sijoitettu painopisteen kannalta optimaalisesti alustan keskelle. 75 kWh akku koostuu 27 moduulista. Voimalinjalle ja akulle luvataan kahdeksan vuoden/160 000 kilometrin takuu. Kuva PSA.
Litiumioniakusto on sijoitettu painopisteen kannalta optimaalisesti alustan keskelle. 75 kWh akku koostuu 27 moduulista. Voimalinjalle ja akulle luvataan kahdeksan vuoden/160 000 kilometrin takuu. Kuva PSA.

Vaihteistosta voi valita normaalin ajoasetuksen lisäksi tehoa ja lämmitystä leikkaavan eco-tilan tai power-asetuksen. Jälkimmäisessä tilassa ”kaasupoljin” reagoi hermostuneesti pienimpäänkin jalan liikkeeseen, mutta käytännössä suorituskyvyssä ei huomaa niin merkittävää eroa pehmeästi toimivaan normaalitilaan verrattuna, että asetukselle kokisi tarvetta.

Auton lähes äänettömästi toimivassa kestomagneettimoottorissa riittää upeasti vääntöä, ja kiihdytyksissä 260 newtonmetrin momentin tuntee jopa 100 kilowatin tehoa paremmin.

Auton hallintalaitteet toimivat kahta poikkeusta lukuun ottamatta kevyen eleettömästi ja mukavasti. Suurin miinus tulee auton automaattisesta pyyhintoiminnosta, joka ei tunnu noudattavan mitään järjellistä logiikkaa; välillä pyyhkivät innostuvat viuhtomaan useiden sekuntien ajaksi täysin puhtaalla lasilla, mutta eivät vastaavasti reagoi aina millään tavalla edes vastaantulevien rekkojen pahimpiin roiskeisiin. Auton keskikonsoliin sijoitettu vaihteenvalitsin saisi puolestaan reagoida painalluksiin hieman aktiivisemmin ilman ylimääräisiltä tuntuvia viiveitä.

Plussaa auto saa selkeän konstailemattomasta mittaristosta, tehokkaista penkinlämmittimistä, erinomaisesti toimivasta, lisävarusteena myytävästä peruutuskamerasta ja pehmeästi sulkeutuvista ovista. Lisäksi autoon on saatavissa lisävarusteena useita erilaisia, valmiiksi asennettuja hylly- ja laatikostoratkaisuja.

Tavaratilan ruostumattomasta teräksestä valmistettu suojalevy on muuten erinomainen lisävaruste, mutta valitettavasti levy peittää kaikki kuormansidontalenkit.
Tavaratilan ruostumattomasta teräksestä valmistettu suojalevy olisi muuten erinomainen lisävaruste, mutta valitettavasti levy peittää kaikki kuormansidontalenkit.

Pakkanen syö käyttösäteen

Talvikelillä sähköautojen akkujen riittävyys on tunnettu haaste, mutta pakkasilla energia tuntuu maistuvan Citroënille tavallistakin paremmin. Lähdettäessä liikkeelle kylmällä autolla viiden asteen pakkasella auto lämpiää vähintään yhtä nopeasti kuin vastaavat dieselit.

Ohjaamon tilat ja penkin säätövarat riittävät hyvin ainakin keskipitkälle kuljettajalle. Erinomaisen tehokkaan penkinlämmittimen kytkin on kätevästi istuimen sivussa.
Ohjaamon tilat ja penkin säätövarat riittävät hyvin ainakin keskipitkälle kuljettajalle. Erinomaisen tehokkaan penkinlämmittimen kytkin on kätevästi istuimen sivussa.

Valitettavasti akun lämmitys, ohjaamon viiden kilowatin lämmitysvastukset ja penkkien selvästi keskivertoa tehokkaammat lämmittimet syövät tehokkaasti autolle luvattua käyttösädettä; 20 kilometrin suhteellisen reipasvauhtisen taajama- ja kehätieajon jälkeen luvatusta käyttösäteestä hävisi 70 kilometriä eli yli 70 prosenttia luvattua enemmän.

Vastaavasti 110 kilometrin maantielenkki 80 – 100 km/h -nopeudella söi akkua muutaman asteen pakkasella 226:n ajotietokoneen alun perin lupaaman kilometrin edestä. Onneksi autossa on sekä 11 kilowatin 3-vaihelataus että CCS-pikalatausmahdollisuus.

Latausliitin on sijoitettu auton vasempaan etukulmaan.
Latausliitin on sijoitettu auton vasempaan etukulmaan.

Viiden vuoden takuu

Citroën ja Peugeot lupaavat pakettiautoille viiden vuoden kilometrirajoittamattoman takuun myös ammattikäytössä.

Matkustajan penkin takana oleva luukku mahdollistaa neljä metriä pitkien esineiden kuljettamisen. Lisätila on laskettu mukaan tavaratilan 6,6 m3 kokoon.
Matkustajan penkin takana oleva luukku mahdollistaa neljä metriä pitkien esineiden kuljettamisen. Lisätila on laskettu mukaan tavaratilan 6,6 m3 kokoon.

Autojen maahantuojan Auto-Bon oy:n laskelmien mukaan sähköpakettiautot alkavat maksaa noin 15 000 euroa vastaavaa dieselmallia kalliimpaa hankintahintaansa takaisin kolmen vuoden ja 72 000 ajetun kilometrin jälkeen.

Rajallisen käyttösäteen takia sähköpakettiautoja ei voi vielä suositella varauksettomasti yrityksen ainoaksi työautoksi, mutta jos yrityksellä on käytössä useampia pakettiautoja, sopii sähköpakettiauto jo erinomaisesti yhdeksi niistä.

Citroën ë-Jumpy XL 75 kWh

  • Teho: 100 kW
  • Vääntö: 260 Nm
  • Käyttösäde: 330 km (WLTP)
  • Suorituskyky: huippunopeus 130 km/h, kiihtyvyys 0 – 100 km/h 13,1 s
  • Ulkomitat: pituus 5,31 m, leveys 1,92 m, korkeus 1,94 m. Akseliväli 3,28 m
  • Tavaratila: 6,6 m3, pituus 2,86 m, korkeus 1,40 m
  • Paino: omapaino 2 128 kg, kantavuus 927 kg
  • Kokonaishinta alkaen: 49 067 euroa

Mikko Arvinen, teksti ja kuvat