Raskas liikenne vaatii raskasta latausta

Destian Jere Jokinen ja Scanian Michael Mannfors uskovat, että myös raskas liikenne tulee sähköistymään nopeasti lähivuosina.
Destian Jere Jokinen ja Scanian Michael Mannfors uskovat, että myös raskas liikenne tulee sähköistymään nopeasti lähivuosina.

EU:n tavoitteena on, että kaikille pääteiden solmukohdissa oleville raskaiden ajoneuvojen pysäköintialueille rakennettaisiin vähintään 350 kW tehoiset pikalatauspisteet vuoteen 2025 mennessä.

EU on valmistelemassa uutta liikenteen vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuuriasetusta. Asetusehdotuksen mukaan kaikkien EU-maiden tieliikenteen ydinverkkojen varrella tulisi olla vähintään 300 kW tehoisia sähköajoneuvojen latausasemia 60 kilometrin välein vuoteen 2025 mennessä. Suomessa ydinverkkoon kuuluu 1 100 kilometriä valtateitä. Vuosikymmenen loppuun mennessä latausasemien pitäisi kattaa vastaavasti koko noin 5 000 kilometrin pituinen maantieverkosto.

EU:n CEF-ohjelman (Connecting Europe Facility) mukaan pääteiden solmukohdissa oleville raskaiden ajoneuvojen pysäköinti- ja levähdysalueille tulisi rakentaa vähintään 350 kW tehoiset pikalatauspisteet. Suomessa ei ole vielä tällä hetkellä yhtään julkista raskaan liikenteen latauspistettä.

Destia oy:n sähkölatausyksikön päällikkö Jere Jokisen mukaan raskaan liikenteen latauskenttiä koskevissa suunnitelmissa puhutaan tällä hetkellä kenttien vähintään 1 400 kW antotehosta.

– Tulevaisuudessa raskaan liikenteen puolella puhutaan jopa yli 500 kW tehoisista latauspisteistä. Vuosi 2025 tulee aika nopeasti vastaan, joten näitä pitäisi alkaa rakentamaan jo nyt, Jokinen sanoo.

Viisi miljoonaa euroa pikalatauspisteille

Energiavirasto kilpailuttaa tänä keväänä viisi miljoonaa euroa tukea ajoneuvojen suuritehoisten latauspisteiden rakentamiselle. Tuki on kohdennettu erityisesti tieliikenteen pääliikenneverkon varrelle rakennettaville pikalatauspisteille alueilla, joilla pikalatauspisteitä on vielä harvassa.

Vuoden 2021 kilpailutuksessa pikalatauspisteen rakentaminen maksoi keskimäärin 32 500 euroa. Investoinnille on mahdollista saada tukea 35–45 prosenttia kokonaiskustannuksista.

Sähkökuorma-autot sopivat jakeluajoon

Scania Suomi oy:n tuotepäällikkö Michael Mannforsin mukaan sähkökuorma-autot sopivat tällä hetkellä parhaiten jakeluajoon, jossa reitit pysyvät päivittäin samoina.

– Tällöin latauspaikkojen ja -aikojen tarve on helppo miettiä. Vaihtelevampaan ajoon voi harkita esimerkiksi hybridikuorma-autoa. Scania esitteli ensimmäisen ladattavan hybridikuorma-auton jo vuonna 2014, mutta Suomessa näitä autoja on rekisteröity toistaiseksi vasta yksi kappale, Mannfors kertoi maaliskuussa yhtiön uuden sähkökuorma-auton esittelytilaisuudessa.

Kuorma-autoista 16 on sähköisiä

Suomen tavoitteena on, että raskaiden sähköajoneuvojen määrä kasvaisi 4 600 ajoneuvoon vuosikymmenen loppuun mennessä.

Tavoitteeseen on vielä matkaa, sillä huhtikuun lopussa Suomessa oli rekisterissä reilut 300 sähköbussia ja 16 sähkökuorma-autoa. Jälkimmäisistä suurinta osaa käytetään pääkaupunkiseudun jakeluajoissa.

Mikko Arvinen, teksti ja kuva