Autokorjaamoala valmistautuu sähköautojen akkukorjauksiin

Toni Ikonen, Meko Finland, sähköauto, 71 kWh akusto
Meko Finlandin Toni Ikonen uskoo, että sähköautojen akustojen vaurioituneiden moduulien vaihto tulee onnistumaan lähitulevaisuudessa monilla autokorjaamoilla. Kuvan 71 kWh akusto koostuu 27:stä erikseen irrotettavasta moduulista. Kuva: Mikko Arvinen.

Pohjois-Euroopan suurin autokorjaamokonserni ja varaosamyyjä Meko AB on päättänyt, että tulevaisuudessa sen monimerkkikorjaamoilla korjataan myös sähköautojen akkuja.

Audioartikkelit Sähkömaailma aurinkosähkö

Maailman johtavassa sähköautojen myyntimaassa Norjassa sähköautojen osuus uusien autojen rekisteröinneistä on noussut jo 90 prosentin tasolle. Tanskassa puolet uusista autoista kulkee nykyisin pelkällä sähköllä ja Ruotsissa ja Suomessa kolmannes. Näillä luvuilla polttomoottoriautojen huoltotarve vähenee nopeasti, mutta Pohjois-Euroopan suurin autokorjaamokonserni Meko ei suostu antamaan periksi ajatukselle, että se johtaisi väistämättä myös autokorjaamoalan liikevaihdon pienenemiseen.

”Me haluamme nähdä, että sähköautojen yleistyminen tuo uusia liiketoimintamahdollisuuksia myös autokorjaamoalalle, mutta se ei tapahdu itsestään, vaan meidän pitää kehittää itse aktiivisesti uusia palveluita”, Meko-konsernin ruotsalainen toimitusjohtaja Pehr Oscarson sanoi Vantaalla toukokuun lopulla pidetyssä lehdistötilaisuudessa.

Sähköautojen korjauksissa suurimmat rahat liikkuvat ajoakkujen vaihdoissa, joten seuraavaksi autokorjaamoiden pitää kouluttautua myös akkujen korjaajiksi. Meko on tutkinut tarkkaan lukuisia vaurioituneita sähköautojen akustoja, ja todennut, että jo nyt osa akustoista olisi suhteellisen helposti korjattavissa vaihtamalla vain niiden vaurioituneet moduulit ja suojarakenteet uusiin.

Ajatus saa tukea EU:n lainsäädännöstä. Vaatimus laitteiden korjattavuudesta koskee myös autoja, ja akkujen kierrätysdirektiivin mukaan akkujen tulee olla helposti purettavissa kierrätystä varten. Tässä käytännöt hakevat yhä paikkaansa, mutta Oscarsonin mukaan on selvää, ettei akuston pieni kolhu voi johtaa automaattisesti koko akuston vaihtamiseen.

Akkuvikojen korjaus on hyvin kallista

Sähköautoja on markkinoitu onnistuneesti sillä ajatuksella, että niiden korjaus- ja huoltokulut jäävät polttomoottoriautoja edullisemmiksi. Meko Finland oy:n toimitusjohtaja Sanna Reunasen mukaan ajatus ei pidä kuitenkaan paikkaansa.

”Tilastojemme mukaan sähköautojen korjauskulut nousevat autojen elinaikana yhtä suuriksi kuin vastaavien polttomoottoriautojen kulut”, Reunanen sanoo.

Sähköautojen polttomoottoriautoja suuremman painon takia alustan osat, jarrut ja renkaat kuluvat nopeammin, mutta suurin syy kustannuksiin piilee autojen akuissa. Siinä, missä polttomoottoriauton pienet alustakolhut saadaan korjattua edullisesti, sähköauton ajoakuston pienikin vioittuminen johtaa tällä hetkellä helposti koko akuston vaihtamiseen. Näin ei tarvitsisi kuitenkaan olla.

Mekon tutkimusten mukaan akkukotelon reikä voidaan paikata turvallisesti, mikäli akun kennojen kunto varmistetaan huolellisesti, ja avattu akkupaketti suljetaan sen jälkeen yhtä tiiviiksi kuin se oli tehtaalta tullessaan.

”Sähköautojen korjauskulut nousevat yhtä suuriksi kuin polttomoottoriautojen kulut.

– Sanna Reunanen –

Koko akun vaihtamisen sijaan kannattaa vaihtaa vain akun vaurioituneet moduulit. Sähköautojen akustot koostuvat tyypillisesti joistakin kymmenistä erillisistä moduuleista, jotka voidaan vaihtaa erikseen. Käytettyyn akustoon ei voi kuitenkaan vaihtaa suoraan uutta moduulia tilalle, vaan korvaavan moduulin kapasiteetin pitäisi vastata mahdollisimman lähelle vanhoja moduuleja.

Asia voidaan varmistaa akkujen balansointilaitteella, jolla eri moduulien latautumis- ja purkautumisarvoja voidaan mitata samanaikaisesti. Teoriassa on mahdollista, että akustojen korjauksiin voitaisiin valmistaa suorituskyvyltään alkuperäisiä heikompia akkumoduuleja, mutta todennäköisemmin korjauksissa tullaan käyttämään purkuosia, joiden arvot vastaavat haluttuja lukemia.

Korjaukset perustuvat valmistajien ohjeisiin

Meko Finlandin koulutuspäällikkö Toni Ikosen mukaan eri automerkkien akustojen korjattavuus vaihtelee huomattavasti.

”Kokemustemme mukaan ainakin osa Audin ja Volvon sähköautomalleista on suunniteltu varsin korjaamoystävällisiksi ja niihin saa työssä vaadittavat akkujen korjausohjeet, mutta tämä ei päde edes kaikkiin Audi- ja Volvo-malleihin. Monissa autoissa akut on rakennettu autojen kantaviksi rakenteiksi, mikä vaikeuttaa huomattavasti niiden irrotusta. Esimerkiksi Teslojen akkujen korjaaminen ei toistaiseksi onnistu, sillä yhtiö ei anna akkujensa korjaamiseen liittyviä ohjeita”, Ikonen kertoo.

Monissa pajoissa korjataan tunnetusti myös Teslojen akkuja, mutta viralliset korjaamot eivät voi alkaa korjaamaan autoja ”hyväksi ja toimivaksi osoittautuneella tavalla”, vaan toiminnan pitää perustua valmistajien ohjeisiin. Pehr Oscarsonin mukaan kiinalaiset autonvalmistajat ovat suhtautuneet toistaiseksi varsin avomielisesti huoltotöissä tarvittavien teknisten tietojen jakamiseen.

”Meillä kiinalaisten autojen yleistyminen lisää erilaisten osien varastointitarvetta. Eurooppalaisissa autoissa käytetään runsaasti eurooppalaisten komponenttivalmistajien osia, jotka sopivat moniin eri merkkisiin autoihin. Sen sijaan kiinalaiset autonvalmistajat suosivat luonnollisesti paitsi kiinalaisia osia, myös omien tehtaidensa tuotantoa”, Oscarson kertoo.


FAKTA: Meko-konserni

Ruotsalainen Meko AB on Pohjois-Euroopan suurin ja koko Euroopan 7. suurin autokorjaamokonserni ja varaosamyyjä. Yrityksen verkostoon kuuluu noin 20 000 pääasiassa itsenäistä autokorjaamoa Pohjoismaissa, Baltiassa ja Puolassa. Suomessa Mekon verkostoon kuuluvat esimerkiksi Fixus- ja Mekomen-korjaamot. Konsernin viime vuoden liikevaihto oli noin 1,65 miljardia euroa.


Sähköautojen korjaus on sähkötyötä

Meko Finland oy on kouluttanut konsernin mekaanikkoja sähköautojen korjaustöihin vuoden 2024 alusta alkaen omassa Promeister-akatemiassaan Vantaalla. Sähköautoasennusten peruskurssin, johon kuuluu autoalalle räätälöity SFS 6002 -sähkötyöturvallisuuskoulutus, on suorittanut tähän mennessä noin 500 asentajaa.

Syventävillä kursseilla, jotka järjestetään yhdessä Tampereen aikuiskoulutuskeskuksen ja Taitotalon kanssa, perehdytään tarkemmin esimerkiksi jännitetöiden tekoon, korkeajänniteakkujen korjauksiin ja mittausten tekoon. Nämä kurssit on suorittanut tähän mennessä reilut sata asentajaa. Näin esimerkiksi auton sähkömoottoreiden vaihto onnistuu maahantuojien merkkikorjaamojen lisäksi jatkuvasti useammalta suomalaiselta monimerkkikorjaamolta.

”Auto pitää vain saada ensiksi jännitteettömäksi ja varmistaa jännitteettömyys valmistajan ohjeistuksen mukaisilla mittauksilla. Tämän jälkeen sähkömoottorin vaihto onnistuu siinä missä minkä tahansa muunkin komponentin vaihto”, Meko Finlandin koulutuspäällikkö Toni Ikonen kertoo.

Sähköturvallisuuslaissa vaadittiin vuoteen 2017 saakka, että sähköajoneuvoja korjaavan yrityksen palveluksessa tulee olla sähkötöiden johtaja, mutta nykyisin riittää, että yritys on nimennyt työsuorituksesta vastaavan henkilön, ja että työn suorittaja on riittävän perehtynyt työn alla olevan ajoneuvon sähköjärjestelmään ja sähkön vaaroihin.

”Tässä korjaamoyrityksille annetaan paljon vastuuta, mutta toistaiseksi kaikki on sujunut hyvin, eikä onnettomuuksia ole tapahtunut”, Toni Ikonen sanoo.

Mikko Arvinen, teksti

Sähköurakoitsijapäivät 2025