Tankki täyteen vetyä

Hyundai Nexo. Kuva Anne Yrjänä.

Suomen teillä liikkuu tällä hetkellä vain yksi vetyauto, joka sekin tankataan Ruotsin puolella Uumajassa.

Uusi audioartikkeli pienydinvoimasta

Suomen teillä liikkuu tällä hetkellä vain yksi vetyauto; oululaisen energiayhtiö SkartaNYAB oyj:n Hyundai Nexo. Sarjavalmisteisessa katumaasturissa on kolme 52 litran vetytankkia, joiden täyttämiseen kuluu viitisen minuuttia. Auton ilmanottoaukkoihin tuleva ulkoilma puhdistetaan ja pumpataan polttokennolle, joka on teholtaan 95 kilowattia. Toimintamatka tankkausten välillä on 666 kilometriä. Auton hinta on noin 80 000 euroa.

WasaGroupin energiateknologian kehitysjohtaja Joakim Berg kertoo vetyautoilun mahdollisuuksista. Henkilöautojen lisäksi vety sopii erinomaisesti myös raskaan kaluston polttoaineeksi.

Skarta haluaa vauhdittaa vetytalouden kehittymistä Suomessa, vaikka sitten auto kerrallaan. Suomessa vetyautoilu on tällä hetkellä hankalaa, sillä lähin tankkausasema on Ruotsin puolella Uumajassa, jonne on lauttayhteys Vaasasta.

– Suomi on Euroopan ainoita maita, jossa ei ole yhtäkään polttokennoauton tankkauspistettä. Ilman vetyautoja ei tule myöskään tankkausasemia ja päinvastoin. Haluamme vaikuttaa asiaan ja olemme tosissamme mukana uusiutuvan energian muutosprosessissa. Vetyauto on yksi vaihtoehto päästöttömässä liikkumisessa, Skarta Energia oy:n varatoimitusjohtaja Vikke Saarelainen kertoo.

Marjukka Puolakka, teksti
Anne Yrjänä, kuva ja video

Juttu on tiivistelmä Sähkömaailman Extra-liitteessä julkaistusta pidemmästä artikkelista. Artikkeli on tilaajien luettavissa lehden sähköisessä arkistossa.

Vetyautovideo Sähkömaailman Youtube-kanavalla

Uusi määrälaskentaratkaisu Admicom Quantima on julkaistu