Sähköpakettiautojen määrä lähes kaksinkertaistu vuodessa

Sähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatuki päättyi alkuvuodesta, mutta sähköpakettiautoille varattuja määrärahoja on vielä jäljellä.

Uusi audioartikkeli pienydinvoimasta

Volkswagen ID. Buzz Cargo. Kuva Mikko Arvinen.
Volkswagenin loppusyksystä myyntiin tullut ID. Buzz Cargo nousi reilussa parissa kuukaudessa viime vuoden kolmanneksi myydyimmäksi sähköpakettiautoksi. Lue auton koeajoartikkeli.

Viime vuonna Suomessa rekisteröitiin 684 uutta sähköpakettiautoa. Pakettiautojen kokonaisrekisteröintimäärästä tämä oli vasta 6,1 prosenttia, mutta luku riitti lähes kaksinkertaistamaan sähköpakettiautojen määrän Suomessa. Vuoden 2021 lopussa Suomessa oli rekisterissä yhteensä 796 pakettiautoksi rekisteröityä sähköautoa.

Henkilöautojen ensirekisteröinneissä täyssähköautojen osuus kasvoi viime vuonna 17,8 prosenttiin, kun vielä vuonna 2021 osuus oli 10,3 prosenttia. Ladattavien hybridien osuus oli 19,8 %.

Sähköisten henkilöautojen myynti riitti tyhjentämään niille valtion talousarvioissa varatun reilut 18 miljoonan euron hankintatukipotin lähes kokonaan, mutta kaasu- ja sähkökäyttöisille pakettiautoille varatusta tuesta vasta 35 % on käytetty. Viiden tuhannen euron hankintatuki voidaan myöntää sekä yksityishenkilöille että yrityksille korkeintaan 50 000 euron hintaisen pakettiauton hankintaan.

Citroën nousi suosituimmaksi sähköpakettiautomerkiksi

Citroën Ë-Jumpy. Kuva Mikko Arvinen.
Citroën Ë-Jumpy tuli Suomessa myyntiin vuoden 2021 alussa.

Citroën nousi viime vuonna Suomen eniten rekisteröidyksi sähköpakettiautomerkiksi Nissanin edelle. Citroën Ë-Jumpyja rekisteröitiin viime vuonna 140 kappaletta ja kahtena edellisenä vuonna 131. Lisäksi Citroënin pienempiä Ë-Berlingoja rekisteröitiin viime vuonna 40 kappaletta.

Vuoden 2022 suosituimmat sähköpakettiautomallit Autoalan tiedotuskeskuksen ensirekisteröintitilastossa (kpl):

  1. Citroën Ë-Jumpy 140
  2. Toyota Proace 74
  3. Volkswagen ID. Buzz 68
  4. Maxus E-Deliver 59
  5. Ford Transit 45
  6. Mercedes-Benz Vito 45
  7. Opel Vivaro-e 43
  8. Renault Kangoo 41
  9. Citroën Ë-Berlingo 40
  10. Peugeot e-Expert 31

Maxus on isojen pakettiautojen ykkönen

Maxus e-Deliver 9. Kuva Maxus.
Maxus e-Deliver 9. Kuva Maxus.

Viime vuoden eniten rekisteröidyksi suureksi sähköpakettiautoksi nousi Maxus e-Deliver 9, joita rekisteröitiin auton maahantuojan mukaan 23 kappaletta. Autoalan tiedotuskeskuksen ensirekisteröintitilastossa kiinalaismerkin pieni e-Deliver 3 ja 11 kuution kuormatilan e-Deliver 9 lasketaan samaksi malliksi.

Isoja Mercedes-Benzin sähkökäyttöisiä Sprintereitä rekisteröitiin viime vuonna 9 kappaletta, Volkswagen Craftereita 6 ja Renault Mastereita 2.

Vuonna 2022 uusia pakettiautoja rekisteröitiin yhteensä 11 191 kappaletta, mikä oli 1 701 autoa vähemmän kuin vuotta aiemmin. Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan tämä johtui suurelta osin autoteollisuuden komponenttipulasta johtuvista toimitusvaikeuksista. Ford piti viime vuonna vuoden suosituimman pakettiautomerkin valtikan kolmen edellisen vuoden tapaan yhteensä 2 252 rekisteröidyllä ajoneuvolla.

Mikko Arvinen, teksti ja kuvat

Volkswagen ID. Buzz Cargo: Nopeisiin kuljetuksiin
Citroën Ë-Jumpy Sähkömaailman testissä

Uusi määrälaskentaratkaisu Admicom Quantima on julkaistu