Nuori yrittäjä luottaa sosiaalisen median voimaan

Mies ja paku. Akseli hankki pakettiauton, joka onkin liikkuvassa työssä tärkeä työväline.
Mies ja paku. Akseli hankki pakettiauton, joka onkin liikkuvassa työssä tärkeä työväline.

Nurmijärveläinen sähköasentaja Akseli Airamo, 19, perusti yrityksen ja sai yhdellä Linkedin-päivityksellä vauhdikkaan aloituksen liiketoimintaan.

Akseli Airamo opiskeli kaksoistutkinnolla merkonomiksi, mutta kaipasi enemmän konkreettista työtä. Hän otti yhteyttä tuttuun sähköalan yrittäjään ja pääsi töihin yritykseen oppisopimuksella. Sähköasentajaksi valmistumisensa jälkeen Akseli perusti oman yrityksen ja alku on ollut vauhdikas.

– Olin miettinyt yrittäjyyttä jo pidemmän aikaa ja perustin Sähkö-Ake oy:n nelisen kuukautta sitten. Koska ensimmäisen suuremman projektin alku viivästyi, jotain oli keksittävä töiden saamiseksi. Kerroin LinkedIn-postauksessani viivästyneestä urakasta ja sanoin ottavani vastaan pienimuotoisia sähkötöitä, kuten pistorasioiden ja valaisimien korjauksia. Yhteydenottojen määrä yllätti; niitä tuli kymmeniä ja vielä parin viikon jälkeenkin sain edelleen soittoja, Akseli kertoo.

Soittoja alkoi tulla ympäri Etelä-Suomea

Hän sai liiketoimintansa hyvään vauhtiin, kun kotitaloudet ja yritykset ympäri pääkaupunkiseutua ottivat häneen yhteyttä.

– Soittoja tuli Helsingin, Espoon, Vantaan, Keravan ja Nurmijärvien alueilta, jopa Tampereen seudulta ja Lahdesta. Yhteydenottoja tuli niin paljon, että en voinut ottaa vastaan kaikkia töitä. Pääasiassa somen kautta saamani työt olivat pistorasioiden asennusta, valohimmentimien poistoa, kylpyhuoneen lampunvaihtoa ja yksi omakotitalon suurempi sähköremontti, Akseli listaa.

Yhteen työpäivään saa mahtumaan 4 – 5 pientä keikkaa, mutta laajempiin sähkötöihin voi mennä muutamasta päivästä useampaan viikkoon. Äskettäin myös aiemmin viivästynyt isompi urakka suuremmassa sähköalan yrityksessä toteutui ja kuluttajien kotona tehtävät sähkötyöt ovat jääneet vähemmälle.

– Tulevaisuudensuunnitelmani liittyvät vahvasti työntekoon. Haluan saada yritykseni kunnolla pyörimään ja kassavirran vakaaksi. Pidemmällä aikavälillä suunnitelmissani on hyvien yhteistyöverkostojen luominen alan toimijoiden kanssa ja tavoitteenani on kehittää yritystäni edelleen, kasvattaa liiketoimintaa, palkata työntekijöitä sekä oppia edelleen uutta”, Akseli summaa.

Pienille sähkötöille riittää kysyntää

Kuluttajilla on runsaasti tarvetta pienimuotoisille sähkötöille, kuten pistorasioiden ja valaisimien korjauksille sekä asennuksille. Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry:n järjestöpäällikkö Toivo ”Topi” Lötjösen mukaan asennusten tilauksessa ongelmaksi voi kuitenkin tulla, että kaikki sähköliikkeet eivät tee näin pienimuotoisia töitä. Sosiaalinen media on kuluttajia palveleville yrityksille kuitenkin oivallinen markkinointikanava.

– Töiden saamisessa auttaa kekseliäisyys. Erotu massasta ja tuo persoonasi esiin. Näkyvyydellä osoitat olevasi käytettävissä.

Riikka Hollo, teksti