LUT-yliopiston Lappeenrannan kampuksen J. Hyneman -protopajassa vuoden ajan työstetty sähkömoottoripyörä on saamassa muotonsa.
Pyörää ryhdyttiin rakentamaan alumiinista LUTissa suunnitellun ja valmistetun rungon ympärille osin itse tehdyistä ja osin valmiista osto-osista. Tavoitteena on, että pyörän akusto ja ohjausmekaniikka saadaan paikoilleen vielä tämän vuoden aikana.
– Päätavoite on tehdä mahdollisimman nopea ja kevyt sähkömoottoripyörä, joka pärjää kilpailuissa. Pyörän nimi on JHC Ukkonen, LUTin tutkijaopettaja Markku Ikävalko kertoo.
Pyörän sähkömoottorin teho on 150 kilowattia ja maksimivääntö 350 Nm. LUTin kehittämispäällikkö Marko Kasurinen uskoo, että näillä arvoilla pyörä tulee saavuttamaan 250 km/h huippunopeuden ja kiihtymään noin kahdessa sekunnissa nollasta sataan kilometriin tunnissa.
– Virtaa syöttävät kahdeksan alumiinikoteloitua akkumoduulia. Akun kesto on mitoitettu riittämään noin viiden kierroksen kilpailun. Pyörän paino tulee olemaan superbike-luokkaa eli noin 190 kiloa, Kasurinen kertoo.
Pyörän kehittämiseen osallistuu sekä LUTin kone- että sähkötekniikan opiskelijoita. Kurssitehtävinä heillä on ollut esimerkiksi takahaarukan rakenteen ja tarkasti säädettävissä olevan kaasukahvan toiminnan suunnittelu.
Tavoitteena on, että pyörä pääsisi radalle ensi heinäkuussa Imatralla järjestettävän International Road Racing Championship -sarjan osakilpailun yhteydessä.
– Imatran ajoissa alankomaalainen esikuvayliopistomme Twente kisaa jo kahdella sähköpyörällään. Isosta-Britanniasta on tulossa kolme tiimiä. Meidän on tarkoitus olla samoissa kisoissa, Ikävalko kertoo.
Pyörän esittelysivu: https://jhynemancenter.com/ukkonen/