IT-alan konsultointi- ja palvelutalo CGI yhdisti voimansa Karelia-ammattikorkeakoulun kanssa saattaakseen työntekijöidensä kesken jääneet opinnot päätökseen.
Opetushallinnon tilastopalvelun mukaan vain noin puolet ICT-alan korkeakouluopiskelijoista valmistuu maisteriksi tai insinööriksi 12 vuoden sisällä opintojen aloittamisesta. Ilmiö on tuttu myös IT-palveluyhtiö CGI:ssä, joka päätti auttaa opintonsa kesken jättäneitä työntekijöitä viimeistelemään tutkintonsa.
Yritys on käynnistänyt yhdessä joensuulaisen Karelia-ammattikorkeakoulun kanssa ohjelman, jossa loppututkintoa vaille jääneelle työntekijälle räätälöidään henkilökohtainen opintosuunnitelma opintojen loppuun saattamiseksi.
– IT-alalla on yleistä, että työelämä imaisee mukaansa jo ennen oppilaitoksesta valmistumista. Olen huomannut, että monia kesken jääneet opinnot jäävät kuitenkin harmittamaan. Siksi ehdotin työnantajalleni työn ohessa suoritettavaa koulutusohjelmaa, jonka aikana opinnot olisi mahdollisuus saattaa loppuun. CGI:n johdossa ideastani innostuttiin heti, kertoo koulutusohjelmalle alkukipinän antanut CGI:n pääluottamusmies Jari Nevalainen.
Jokaiselle ohjelmaan valitulle työntekijälle luodaan oma henkilökohtainen opintosuunnitelma, jossa huomioidaan jo suoritetut opinnot. Ohjelmaan voivat osallistua myös yliopisto-opintoja suorittaneet, jotka voivat sen kautta saada ammattikorkeakoulututkinnon. Opetus on CGI:n työntekijöille maksutonta, ja se toteutetaan pääosin etänä, koska Suomessa yli 3 700 henkilöä työllistävällä yrityksellä on paikallisia toimipisteitä 18 eri paikkakunnalla.
Yksi ohjelman ensimmäisten joukossa hakeneita ja opintonsa jo käynnistäneitä on Tommi Gynther, joka on työskennellyt CGI:llä jo useita vuosia asiantuntijatehtävissä.
– Tarinani on melko tyypillinen. Työ ja elämä veivät mennessään ennen kuin ehdin saattaa opinnot päätökseen. En usko, että olisin saanut opintojen viimeistelyä enää liikkeelle, ellei CGI olisi tarjonnut tätä mahdollisuutta. Tämä on hieno auttavan käden ojennus työnantajalta. Lisäksi on ollut kiva huomata, kuinka ajankohtaista opetus on suhteessa työelämään. Aiheet ovat relevantteja – samoista teemoista keskustellaan ja tehdään projekteja asiakkaiden kanssa, Gynther kiittelee.