VTT: Eurooppa yhdistää voimansa robottiauton kehitykseen

robottiauto
VTT:n 4-tason saavuttanut tutkimusajokki. Kuva: VTT.

Eurooppalaiset tutkimuslaitokset ja autoteollisuus yhdistävät voimansa luodakseen EU-tuella läpimurron. Tähtäimessä on ensimmäinen nykyautomaatiotason 4 ylittävä robottiauto.

Sähköinfon joulutarjous

”Keskiössä on täysautomaation, tason 5, saavuttanut älykäs robottiauto. Siihen on matkaa, mutta se ei enää ole ’mission impossible’ edes insinööreille”, VTT:n tutkimustiimin vetäjä Matti Kutila sanoo.

Kutilan arvion mukaan minkään maan omat resurssit ja autotehtaat eivät riitä viemään ajokkia automaation ylimmälle tasolle. Voimien yhdistämisen tavoitteena on pelastaa autoteollisuus Euroopassa.

 ”Tähtäin on kohti automaatiotasojen laajaa haltuunottoa ja jopa sen yli. Tämän on määrä varmistaa Euroopan autoteollisuuden kilpailukyky maailmanmarkkinoilla ja Kiinan ja Yhdysvaltain kaltaisten toimijoiden rinnalla pysyminen.”

Suomi on mukana laajassa EU:n rahoittamassa tutkimus- ja kehityskonsortiossa. Yhteishankkeiden portfolion EU:n rahoitus yltää 50 – 80 miljoonaan euroon, ja tutkimusta toteutetaan VTT:n lisäksi Ranskassa, Italiassa, Saksassa ja Ruotsissa.

VTT on saavuttanut robottiautolleen nelostason viisiportaisella asteikolla. Taso 5 ei ole vielä käytössä missään, mutta VTT:n 4-tason ajokilla on potentiaalia selviytyä jopa silloin, kun kaistaviivat eivät ole näkyvissä. 

Eurooppalaisessa konsortiossa VTT kehittää robottiautojen liikkumisen entistä pidemmälle vieviä algoritmeja:  autopilotin karttapohjat muuttuvat yhden tyyppisiksi digitaalisiksi kaksosiksi.

”Totuus vielä tänään on, että kun tiestä häviävät kaistaviivat, aurauskepit ja tolpat, nykyiset autopilot-järjestelmät pysähtyvät”, Kutila sanoo.

Taas maamerkkien avulla navigoivat, tekoälyä hyödyntävät kehitysajoneuvot ovat jo tosi toimissa Muoniossa. Kutilan mukaan koematkat ovat noin viiden kilometrin pituisia, kun satelliittipohjaiset paikannukset eivät ole käytettävissä. Valmiina kartan digitaalinen kaksonen tulee laajenemaan asteittain kattamaan Euroopan pääväyliä.

Reijo Holopainen, teksti

go-e Charger CORE