Viro sähköistää lisää rautateitään

Maassa on tavoitteena sähköistää suurin osa rataverkosta vuoden 2028 loppuun mennessä. 

Virossa on noin 1 200 kilometrin rataverkosto, josta aiemmin vain Tallinnan ympäristön rataosuudet ovat olleet sähköistettyjä. Rautateiden sähköistäminen on osa Viron vihreää siirtymää, sillä sen myötä dieselillä kulkeva junaliikenne voidaan korvata ympäristöystävällisemmällä kalustolla.

Eesti Raudtee on valinnut GRK Suomi oy:n ja GRK Eesti AS:n toteuttamaan hanketta, jossa Tapasta Narvaan kulkevaa pääraidetta sähköistetään noin 150 kilometrin verran.

Hankkeen aikana GRK vastaa sähköistysjärjestelmän suunnittelusta ja rakentamisesta. Sen lisäksi kokonaisuuteen kuuluu kunnossapitosopimus, jonka perusteella yritys vastaa rakentamisen jälkeen vähintään viiden vuoden ajan sähköraiteen viankorjauksesta ja huollosta.

Hankkeen kokonaisarvo on noin 84 miljoonaa euroa. Urakan pitää olla kokonaisuudessaan valmis kesään 2027 mennessä. 

go-e Charger CORE -latausasema seinällä ja teksti sen eduista: kestävä ja edullinen lataus aurinkoenergialla ja pörssisähköllä, V2X- ja Plug&Charge-valmis latausasema, joka on valmistettu Itävallassa.