Vaaralan varikosta tulee kolmiosainen

Vantaan ratikkavarikko rakentuu kolmesta lohkosta: puolilämpimästä raitiovaunujen säilytyshallista, lämpimästä huoltohallista sekä toimisto-osasta. Havainnekuva: Pääkaupunkiseudun kaupunkiliikenne oy.
Vantaan ratikkavarikko rakentuu kolmesta lohkosta: puolilämpimästä raitiovaunujen säilytyshallista, lämpimästä huoltohallista sekä toimisto-osasta. Havainnekuva: Pääkaupunkiseudun kaupunkiliikenne oy.

Varikko tulee palvelemaan Vantaalle suunniteltua raitiovaunuliikennettä.

Vantaan ratikka -hankkeeseen liittyvä uusi raitiovaunuvarikko rakennetaan Hakunilan suuralueeseen kuuluvaan Vaaralan kaupunginosaan. Pääkaupunkiseudun kaupunkiliikenne oy:n tilaama varikko sijoittuu vilkkaasti liikennöidyn Kehä III:n länsipuolelle ja Porvoonväylän pohjoispuolelle rakentamattomalle metsäalueelle.

Tavoitteena on, että Vaaralan varikko voidaan ottaa käyttöön vuonna 2028, jotta suunnitelma Vantaan raitiotien liikennöinnin mahdollisesta aloittamisesta olisi 2029. Vaaralan varikon rakenteen suunnittelee A-insinöörit oy, joka vastaa myös rakennuksen paloteknisestä sekä akustiikan suunnittelusta.

Kokonaispinta-alaltaan noin 11 000 bruttoneliön varikkorakennus muodostuu kolmesta osasta: lämpimästä huoltohallista, puolilämpimästä säilytyshallista sekä toimisto-, sosiaali- ja varastotiloista. Huoltohallit ovat yksikerroksisia, siltanosturein varustettuja korkeita tiloja. Toimisto-osasta tulee kaksikerroksinen. 

Vaaralan varikkoalueen asemakaava ohjaa soveltamaan varikkorakennusten suunnittelussa ja rakentamisessa energiatehokkaita, ilmastovaikutuksiltaan vähäpäästöisiä ratkaisuja ja materiaaleja, joihin kuuluvat vähähiilinen betoni, uusiomateriaalit ja kierrätetyt rakennusosat. 

Vaaralan ratavarikon rakentaminen käynnistyy keväällä 2026.

go-e Charger CORE -latausasema seinällä ja teksti sen eduista: kestävä ja edullinen lataus aurinkoenergialla ja pörssisähköllä, V2X- ja Plug&Charge-valmis latausasema, joka on valmistettu Itävallassa.