Satelliittipaikannuksen häiriöihin varautumista pitäisi tutkia enemmän

Häiriöitä satelliittipaikannukseen voi aiheutua luonnollisista syistä, kuten avaruussään ilmiöistä, ja tahallisen häirinnän seurauksena. Kuva: ESA-P / Carrill.
Häiriöitä satelliittipaikannukseen voi aiheutua luonnollisista syistä, kuten avaruussään ilmiöistä, ja tahallisen häirinnän seurauksena. Kuva: ESA-P / Carrill.

Riippuvuus satelliittipaikannuksesta on tehnyt yhteiskunnista haavoittuvaisia häiriöille, jotka voivat aiheuttaa yhteiskunnalle laajoja vahinkoja.

Satelliittipaikannuksen häiriöt, eli GNSS-häiriöt, voivat olla luonnollisia tai tarkoituksellisesti aiheutettuja. EU on havahtunut varautumisen tarpeeseen, ja saman tarpeen tunnistaa myös Maanmittauslaitos, joka tutkii satelliittipaikannuksen häirintää. Maanmittauslaitoksen mukaan varautumista olisi tärkeä kehittää lisäämällä tutkimusta aiheesta.

Jos satellittipaikannukseen iskisi laajamittainen häiriö, se aiheuttaisi välitöntä ja suurta taloudellista vahinkoa, toimintojen keskeytymistä ja turvallisuusongelmia satelliittipaikannuksesta riippuvaisille toiminnoille. Satelliittipaikannusta, eli GNSS-paikannusta, käytetään laajasti yhteiskuntien kriittisissä toiminnoissa, esimerkiksi pelastustoimessa sekä pörssien ja pankkien rahaliikenteessä.

”GNSS-paikannuksen häiriöistä ja niihin varautumisesta saadaan tietoa tieteellisen tutkimuksen avulla. Häirintä on lisääntynyt ja sen mukana riskit yhteiskunnille kasvavat. Teemme tutkimusta aiheen parissa, mutta aihetta olisi tarve tutkia paljon enemmän. Varsinkin satelliittipaikannuksen häiriöiden sietoa olisi tärkeä tutkia lisää ja kehittää siihen perustuvaa varautumista. Lisätutkimus vaatisi toki enemmän resursseja, mutta juuri sen avulla varautumista voitaisiin kehittää”, osastonjohtaja, professori Sanna Kaasalainen Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskus FGI:stä toteaa. 

Lisääntyvät häiriöt kasvattavat varautumisen tarvetta

Varautumisen tarve on kasvanut erityisesti tahallisen häirinnän lisäännyttyä. Satelliittipaikannuksen häirintä Suomen alueella on kasvanut voimakkaasti vuodesta 2022 lähtien. Suomessa taajuuksien käytön valvonnasta ja häiriöselvityksestä vastaavan Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan Suomen alueella tuli vuoden 2024 toukokuuhun mennessä 1 200 ilmoitusta GNSS-häiriöistä ilmailusta, kun ilmoituksia oli vuotta aikaisemmin 239. Häirintä aiheuttaa haittaa satelliittipaikannuksen käyttäjille, kuten lento- ja meriliikenteelle.

Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskuksen yksi tutkimusaihe on paikannuksen turvallinen ja luotettava käyttö. Maanmittauslaitoksessa on käynnissä hankkeita, joissa tutkitaan paikannuksen häiriösietoisuutta ja keinoja suojautua häirinnän vaikutuksilta. 

”GNSS-paikannusta korvaavaa yleispätevää varajärjestelmää ei ole olemassa, mutta erilaisia GNSS:stä riippumattomia vaihtoehtoja on. Ne perustuvat yleensä tapauskohtaisesti räätälöityyn sensori- tai muuhun radiotaajuusratkaisuun. Ajanmäärityksen varajärjestelminä ovat atomikellot ja niihin perustuvat ajansiirtopalvelut. Näitä varajärjestelmiä pitäisi testata enemmän ja kehittää GNSS-järjestelmästä riippumatonta paikannusta”, Kaasalainen sanoo. 

go-e Charger CORE -latausasema seinällä ja teksti sen eduista: kestävä ja edullinen lataus aurinkoenergialla ja pörssisähköllä, V2X- ja Plug&Charge-valmis latausasema, joka on valmistettu Itävallassa.