Sähkövarastot syntyvät mittatilaustyönä

ABB:n Mika Kuusisto esittelee sähkövaraston Suomessa valmistettua ohjaus- ja kommunikaatioyksikköä.
ABB:n Mika Kuusisto esittelee sähkövaraston Suomessa valmistettua ohjaus- ja kommunikaatioyksikköä.

ABB:n Viron tehtaalla jokainen sähkövarasto valmistetaan mittatilaustyönä. Asiakkaan tarpeista riippuen varastojen energiakapasiteetti on 100 kW:sta 100 MWh:hen.

Akkujen halpeneminen tuo sähkövarastojen hinnat tasolle, joka kiinnostaa yhä useampia asiakkaita. ABB:n Viron-tehtaalla, Tallinnan ulkopuolella Jürissa, on valmistettu viime vuoden aikana kaksi pilottia ja tänä vuonna sähkövarastoja on tarkoitus tehdä jo kymmeniä.

Michal Skaroupka, Enn Karin ja Mika Kuusisto odottavat innolla, että ABB:n Viron-tehtaan ensimmäiset sähkövarastot saadaan maailmalle.
Michal Skaroupka, Enn Karin ja Mika Kuusisto odottavat innolla, että ABB:n Viron-tehtaan ensimmäiset sähkövarastot saadaan maailmalle.

Akkujen halpeneminen tuo sähkövarastojen hinnat tasolle, joka kiinnostaa yhä useampia asiakkaita. ABB:n Viron-tehtaalla, Tallinnan ulkopuolella Jürissa, on valmistettu viime vuoden aikana kaksi pilottia ja tänä vuonna sähkövarastoja on tarkoitus tehdä jo kymmeniä.

Norwescon jousiliittimet säästävät aikaa ja kustannuksia =>

Puistomuuntamot ja energiavarastot käsittävän tulosyksikön johtaja Michal Skaroupka kertoo, että heidän päätuotteensa ovat sähköasemat, ja niistä saatu oppi auttaa myös sähkövarastojen rakentamisessa.

Uusia aluevaltauksia onkin haettava, sillä tällä hetkellä jopa lähes kolme neljäsosaa sähköasemien myyntitavoitteista kohdistuu Suomeen, jossa asiakkaat ovat pääosin jakeluverkkoyhtiöitä. Kiihtyvän maakaapeloinnin saavuttaessa joskus päätepisteensä, sähköasemien kysyntä väistämättä pienenee, joskaan ei välittömästi eikä radikaalisti. Siten Virossakin on kehiteltävä uusia aluevaltauksia.

Toki sähkövarastojen tuottamiseen ohjaavat monet muutkin ilmiöt. Kaikki haluavat olla uuden teknologian kehittämisessä mukana. Suomen-markkinoille pyrkivät useat eri sähkövarastoja valmistavat toimijat, eikä kenelläkään ole toistaiseksi hallitsevaa markkina-asemaa.

Sähköautot ja uusiutuvat lisäävät varastoinnin tarvetta

Sähköasema painaa 5 000 – 10 000 kiloa, ja sähkövarasto akkujen vuoksi vielä enemmän.
Sähköasema painaa 5 000 – 10 000 kiloa, ja sähkövarasto akkujen vuoksi vielä enemmän.

Jürin-tehdas on saanut tällä hetkellä yhden ennakkotilauksen Suomesta. Kaikki varastot valmistetaan mittatilaustyönä kulloisenkin asiakkaan tarpeisiin; varastossa niitä ei seiso.

– Tämä on meille aivan uusi segmentti, joka on aukeamassa nyt, kun akkujen hinnat ovat tulleet rytinällä alas ja laskevat jatkossa edelleen. Sähkön varastoinnista on tullut investointina kannattavaa, kun uusiutuvien energianlähteiden vaihteluiden tasaamisessa ne alkavat olla taloudellisesti järkevä keino. Verkkoa voidaan optimoida: osittain otetaan sähköä verkosta ja osittain sähkövarastoista, kertoo puistomuuntamoista ja energiavarastoista globaalisti vastaava liiketoimintajohtaja Mika Kuusisto.

– Jos ajatellaan Suomen-markkinaa ja sähköasemia, niin automatisoitujen ja aiempaa pienempien asemien tarve kasvaa. Sähkövarastot ja sähköautojen lataus nostavat päätään ja investoinnit tuulivoimaan jatkuvat, samoin tekoälyn kehitys, vahvistaa puistomuuntamoiden myyntipäällikkö Enn Karin.

Tasaa sekä tuotannon että kysynnän heilahteluita

Sähkövarastojen valmistaminen on Virossa luonteva laajennus, sillä keski- ja pienjännitekojeistot, automaatio, muuntajat, komponentit ja kaapeloinnit ovat täysin samoja kuin sähköasemissa. Vain akut tulevat ulkopuolelta useilta eri toimittajilta ja ne lisätään sähkövarastoihin tehtaalla.

– Toistaiseksi Jürissä valmistettavat sähkövarastot hyödyntävät litiumioniakustoja. Muut vaihtoehdot ovat harkinnassa, sanoo tuoteryhmän globaali teknologiajohtaja Carlos Nieto.

ABB:llä uskotaan, että sähköverkon älykkyyden ja digitaalisuuden sekä sähkövarastojen avulla uusiutuvien energianlähteiden osuutta voidaan kasvattaa huomattavasti.

– Sähkövarasto tasaa tuotannon vaihteluita: jos iltapäivällä paistaa aurinko, sen tuottaman energian voi tavallisesti joko käyttää tai haaskata. Mutta varaston ansiosta akut ladataan aurinkoiseen aikaan ja niiden energia on käytettävissä illalla, kun ei enää paista, toteaa Nieto.

– Sähköautojen lataamiseen se tuo joustavuutta; entistä useampia autoja pystytään lataamaan kerralla. Esimerkiksi latausta tarjoavalle huoltoasemalle sähkövarasto on myös varmistava tekijä, ei pelkkä kustannuskysymys, hän jatkaa.

Lisäksi varasto mahdollistaa sähkön siirtämisen sieltä silloin, kun sähkön hinta on huipussaan eli siten se tasaa myös kysyntää.

Jürin-tehtaalla valmistettavien sähkövarastojen energiakapasiteetti vaihtelee 100 kWh:sta 100 MWh:hen.

– Pienen varaston hinta on karkeasti arvioiden 600–1000 euroa ja ison 500–600 euroa per kilowattitunti riippuen sen varustuksesta, spesifikaatioista ja muista mahdollisuuksista, Nieto listaa.

Näin sähkövarastojen hinnat asettuvat 60 000 euron ja 60 miljoonan euron välille.

Maria Heinola, teksti ja kuvat