
LST Servicen Turun moottorikorjaamo on erikoistunut harvinaisten sähkömoottoreiden korjaamiseen. Perusmoottorit korvataan helposti uusilla, mutta erikoismoottoreiden vaikea saatavuus ja pitkät toimitusajat takaavat korjaamon töiden riittävyyden.
Ville Lehdon mukaan Turussa korjattavat sähkömoottorit saadaan vähintään uutta vastaavaan kuntoon. LST Servicen toimitusjohtaja Ville Lehdon mukaan Turussa korjattavat sähkömoottorit saadaan vähintään uutta vastaavaan kuntoon. Sähkömoottoreiden käämien väliin laitettava hartsi sulatetaan tiiviiksi paketiksi suuressa uunissa.
Laivasähkötyö oy, ja sittemmin 170 henkeä työllistäväksi LST Groupiksi laajentunut konserni, on tehnyt laivojen sähköasennuksia ja huolto- ja kunnossapitotöitä vuodesta 1962 lähtien. Laivojen sähköistys on edelleen konsernin köli, mutta vuosien varrella toiminta on laajentunut monipuolisesti esimerkiksi kiinteistöjen sähköistykseen ja teollisuuden asennuksiin.
Huolto- ja kunnossapitotyöt ja sähkömoottoreiden korjaus on eriytetty LST Service oy:n vastuulle. Yrityksen korjaamopäällikkö Seppo Laajalehto on ollut konsernin palveluksessa 48 vuotta.
– Välissä minä olin vuoden merillä laivan sähkömiehenä, Laajalehto kertoo.
Ennen sähkömoottorit olivat kunnollisia

Pietilää vanhan sähkömoottorin saloihin.
Laajalehdon mukaan sähkömoottorit ovat kehittyneet vuosikymmenten varrella energiatehokkaampaan suuntaan.
– Esimerkiksi laakereita on pienennetty vierintävastuksen optimoimiseksi. Tämä saattaa heijastua negatiivisesti laakereiden kestoikään vanhoihin moottoreihin verrattuna. Myös tuulettimien siipiä on saatettu pienentää tuuletushäviöiden minimoimiseksi, mikä saattaa taas vaikuttaa moottorin jäähdytykseen. Ennen moottoreihin laskettiin myös enemmän niin sanottuja varmuusvaroja.
Vanhojen sähkömoottoreiden hyvä laatu kannattelee osittain myös korjaamotoimintaa. Laajalehdon mukaan myös monet asiakkaat osaavat arvostaa esimerkiksi Strömbergin vanhojen moottoreiden laatua, eikä vanhoja moottoreita heitetä hevin kierrätykseen.
– Onhan se selvää, että jos uusi perusmoottori maksaa viisisataa euroa niin vanhaa ei kannata alkaa korjaamaan tuhannella eurolla, mutta Strömbergin moottorit ovat hyvä esimerkki siitä, miten sähkömoottorit pitäisi tehdä, Laajalehto sanoo.
Varastosta löytyy satoja moottoreita

kilowateissa, mutta englantilaisen Brook Motorsin
valmistaman sähkömoottorin teho on 25 hevosvoimaa.
Vanhojen moottoreiden korjaamisen lisäksi LST Service toimii ABB:n, VEMin ja WEGin sähkömoottoreiden jälleenmyyjänä. Satojen erilaisten moottoreiden varastovalikoima kattaa esimerkiksi oikosulkumoottorit, 2-nopeusmoottorit, jarrumoottorit, rumpumoottorit, Ex-moottorit, liukurengasmoottorit, kuivaamomoottorit, sahamoottorit, marine-moottorit ja vaihdemoottorit.
Tarvittavan kaltaista uutta moottoria ei silti löydy aina varastosta, Suomesta tai edes koko maailmasta.
– Sähkökonekorjaamon pelastus on, että monissa erikoismoottoreissa on pitkät toimitusajat, Laajalehto sanoo.
Yrityksen toimitusjohtaja Ville Lehdon mukaan korjattavien moottoreiden paino vaihtelee grammoista tonneihin.
– Suurin meidän huoltamamme moottori oli Helenin voimalaitoksella Helsingissä, se painoi 12 tonnia. Vastaavasti vähän aikaa sitten täällä oli työn alla laivan tuulilasinpyyhkijän moottorit. Ne olivat niin vanhaa mallia, ettei mistään löytynyt uusia vastaavia tilalle, Lehto kertoo.
Teknisesti isot ja pienet moottorit eivät eroa juurikaan toisistaan.
– Pienemmän sähkömoottorin korjaamiseen tarvitaan pienemmät työkalut ja isomman isommat, Laajalehto nauraa.
Ennakoiva huolto vähentäisi korjaamon töitä
Lehdon ja Laajalehdon mukaan korjaamolla näkee suhteellisen paljon moottoreita, joiden pitäisi olla käyttötuntiensa puolesta vielä täydessä käyttökunnossa. Perushuoltojen laiminlyönti saa kuitenkin hyvänkin moottorin helposti korjauskuntoon. Erityisesti moottorin laakereiden rasvauksesta huolehtiminen on elintärkeää moottorin kestävyydelle.
– Moottorit pyörivät tuhansia kierroksia minuutissa. Mikäli laakereiden voitelu ei ole kunnossa, saattaa moottori hajota hyvinkin nopeasti, Lehto sanoo.

unohtunut kokonaan, mikä johti tuhansien
eurojen arvoisen moottorin tuhoutumiseen.
Kuva LST Service.
– Monissa sähkömoottoreissa käytetään kestovoideltuja laakereita ja isompien moottoreiden viereen asennetaan automaattisia rasvareita, mutta monissa on perinteiset rasvanipat. Näissä moottoreissa on rasvauskilvet, missä kerrotaan rasvausväli ja rasvan grammamäärä. Jos näitä ohjeita noudattaa, niin moottori kestää, mutta jos kunnossapidosta ei huolehdita, niin sitten meillä riittää töitä, Laajalehto jatkaa.
Myös moottoreiden puhtaana pitäminen on tärkeää.
– Jos tuuletusrivat ja -aukot ovat rasvan ja pölyn peitossa ja moottori kuumenee liikaa, vaikuttaa tämä myös laakereiden öljyihin ja sitä kautta laakereiden kestävyyteen. Jos moottorin käy välillä puhaltamassa puhtaaksi, ei pieni toimenpide vie paljon aikaa, mutta moottorin toimintaan tällä on iso vaikutus, Lehto sanoo.
Pahimpaan kuntoon päässeet moottorit löytyvät usein paikoista, missä on vain muutamia sähkömoottoreita, eikä näiden huoltoon ja kunnossapitoon osata kiinnittää huomiota, kun vanha, aikoinaan hyvin tehty, moottori on saattanut kestää satunnaisessa käytössä päällepäin ongelmitta jopa vuosikymmeniä.
– Joku sanoo, että sähkömoottorin laakerit kestävät keskimäärin 20 000 käyttötuntia, mutta tämä riippuu valtavasti käyttöolosuhteista. Ulkona moottori ei kestä välttämättä puoltakaan siitä ajasta kuin sisällä, Laajalehto sanoo.
Vanhimmat korjattavat moottorit ovat reilusti yli puolen vuosisadan ikäisiä. Tämä ei ole ongelma, sillä pian 60 vuotta täyttävän yrityksen varastosta löytyy hyvin varaosia myös vanhimpiin moottoreihin. Suurin osa huoltotöistä on perus laakerinvaihtoja ja moottorin sisäisten osien rasvauksia, mutta myös käämien uusiminen onnistuu. Käämit uppolakataan ja hartsi kuumennetaan tiiviiksi suuressa uunissa, minkä jälkeen vanha moottori on vähintään uutta vastaavassa kunnossa.
Konehuoneet tulevat tutuiksi
Laivoilla – ja muuallakin – suuret moottorit pyritään huoltamaan paikan päällä jos suinkin mahdollista. Jatkuvasti liikenteessä olevilla ruotsinlaivoilla ennakoivaan huoltoon kiinnitetään erityistä huomiota, jotta ylimääräisiltä pysähdyksiltä vältyttäisiin, ja jotta huoltotyöt saataisiin tehtyä suunnitellusti laivan satamapysähdysten aikana.
Viking Linen konehuone on tullut tutuksi myös yrityksen työharjoittelijalle, Raision ammattiopistossa toista vuotta sähkö- ja automaatioasentajaksi opiskelevalle Aaron Pietilälle.
– Laivalle oli mielenkiintoista päästä tekemään asennuksia, Pietilä kertoo.
LST Servicen asentajat eivät yleensä lähde laivoilla Ruotsia pidemmälle, mutta LST Servicen sisaryhtiö Laivasähkötyön miehiä on ollut eri projekteissa Saksassa, Italiassa ja Karibiallakin. Laivasähkötyö oy toimii ABB:n Azipod-potkureiden huoltoyhteistyökumppanina, ja myös LST Servicen miehet osallistuvat tarvittaessa laivojen isompiin huolto- ja kunnossapitourakoihin.
Myös LST Servicen toimitusjohtaja Lehdolla on kokemusta niin laivojen konehuoneista kuin Azipod-potkureistakin.
– Sähköinsinööriksi valmistumisen jälkeen minä työskentelin ABB:n Azipod-potkureiden käyttöönottoyksikössä. Karibian-risteilylaivojen käyttöönotto tehdään yleensä aluksen ensimmäisellä matkalla, mutta siitä työstä merimiesromantiikka on kaukana. Laivoilla on paljon erilaisia ABB:n järjestelmiä, ja jos sinä olet siellä ABB:n haalarit päällä, niin tekemistä kyllä riittää. Bahaman telakalla ei juoda drinkkejä rannalla, Lehto kertoo.
– Laivan konehuone on aina konehuone, vaikka Karibialla oltaisiin. Yleensä laivoilla tehdään kymmenen-kaksitoistatuntisia työpäiviä. Päivänvaloa näkee 45 minuuttia ruokatunnilla, kun mennään syömään, Laajalehto jatkaa.
Saaristolauttojen kunnossapitäjä
LST Service vastaa Finferriesin lauttojen sähkökunnossapidosta esimerkiksi Oulun ja Hailuodon välillä ja Nauvo-Korppoo -reitillä. Kriittisen vian sattuessa yhtiön tekninen päivystäjä on valmiina lähtemään lautalle vuoden jokaisena tuntina.
Finferriesin ”lippulautta” on sähkökäyttöinen, 90 metriä pitkä Elektra. Paraisten ja Nauvon välisellä, reilun puolentoista kilometrin välillä liikennöivän lautan maasähköllä ladattavat akkupaketit on varmennettu dieselsähköllä.
– Lauttojen tekniikka on kehittynyt valtavasti, ja tämä vaatii myös meiltä jatkuvasti uuden opettelua. Yleismittarilla ei enää pärjää, Lehto sanoo.
Sähköiset huoltokirjat apuna
Suuremmissa tehtaissa sähkömoottoreille ja muille sähkölaitteille laaditaan usein sähköiset huoltokirjat ja huolto- ja kunnossapito-ohjelmat, mitkä muistuttavat käyttäjiä esimerkiksi yksittäisten sähkömoottoreiden huoltoväleistä.
– Tehtaissa käytetään esimerkiksi Artturia, SAPia ja Arrow Maintenancea. Mekin voimme toimittaa kunnossapito-ohjelmia asiakkaillemme. Niistä kaikkien laitteiden kunnossapitotiedot saa myös pilvipalveluun talteen. Tämä helpottaa valtavasti kaikkien työtä, kun huoltotiedot pysyvät tallessa, Lehto sanoo.
LST Servicen palveluksessa on kaksi valtuutettua sähkötarkastajaa, Henry Laiho ja Pasi Varjonen. Lehdon mukaan he saavat muistutella asiakkaita usein sähkölaitteiden haltijan vastuista, mitkä eivät tunnu olevan täysin edes kaikkien käytönjohtajien tiedossa.
– Määräaikaistarkastus on siitä hankala, että se on laitteiston haltijan vastuulla. Meillä Henkka ja Pasi ovat vähän niin kuin matkasaarnaajia, kun he muistuttelevat asiakkaillemme, että kakkosluokan sähkölaitteilla pitäisi olla kunnossapito-ohjelma, ja että laitteet pitäisi tarkastaa määrävälein sähköturvallisuuslainkin mukaan.
Asiasta on puhuttu paljon myös Sähkö- ja teleurakoitsijaliiton alla toimivassa Sähkölaitteiden kunnossapitoyhdistys SÄKPYssä, minkä toimintaan Ville Lehto osallistuu.
Muuntajien tiivisteet ja eristimet hapertuvat

LST Service huoltaa myös sähkömuuntajia. Öljytäytteisten muuntajien huolto tarkoittaa yleensä tiivisteiden vaihtamista. Ville Lehto suosittelee, että muuntajat tarkistettaisiin vuosittain.
– Tiivisteiden kuntoa kannattaa tarkkailla, sillä öljyvuodot ovat varsin sotkuista puuhaa. Monet muuntajat on liitetty etähallintaan, millä muuntajien lämpötiloja seurataan, mutta näiden hälytyslaitteiden ja lämpömittareidenkin toiminta pitää joskus tarkastaa. Muuntajien huolto saattaa unohtua, kun usein muuntajat vain toimivat ja toimivat, kunnes ne sitten yhtäkkiä vain lakkaavat toimimasta, Lehto kertoo.
Muuntajia tuodaan huoltoon myös lämpökuvauksissa havaitun lämpenemisen takia. Lämpeneminen saattaa johtua esimerkiksi muuntajan sisäisten liitosten löystymisestä tai öljyn liiasta kosteuspitoisuudesta. Öljyn läpilyöntilujuus tarkastetaan tätä varten kehitetyllä koneella. Tämän vieressä LST:n huoltohallissa on öljyn suodatuskone, millä kosteus ja epäpuhtaudet saadaan pois öljyn joukosta. Näin muuntajan satoja öljylitroja ei tarvitse lähteä yleensä vaihtamaan.
Mikko Arvinen, teksti ja kuvat