Eurooppaan on suunnitteilla sähkörekkojen latausverkosto vuoteen 2030 mennessä

VTT:n erikoistutkija ja MACBETH-hankkeen vetäjä Yancho Todorov VTT:n raskaan ajoneuvotekniikan laboratoriossa Otaniemessä, Espoossa. Kuva: VTT.
VTT:n erikoistutkija ja MACBETH-hankkeen vetäjä Yancho Todorov VTT:n raskaan ajoneuvotekniikan laboratoriossa Otaniemessä, Espoossa. Kuva: VTT.

VTT:n johtama kansainvälinen MACBETH-hanke (multipoint megawatt charging for battery electric truck hubs) pyrkii mullistamaan raskaan liikenteen sähköistämisen Euroopassa.

Nelivuotisen hankkeen tavoitteena on rakentaa kattava sähkörekkojen latausverkosto vuoteen 2030 mennessä. Hankkeen taustalla on mittava, Euroopan komission tukema yhteistyöverkosto, johon kuuluu 19 yritystä, yliopistoa ja tutkimuslaitosta eri puolilta Eurooppaa. Yhdessä toimijat kehittävät ja testaavat megawattiluokan latausjärjestelmiä (MCS), jotka ovat välttämättömiä raskaan kaluston nopeaan ja tehokkaaseen lataamiseen.

”Latausverkoston toimivuuteen vaikuttaa moni asia: latausasemat, laitteistojen yhteensopivuus, standardit sekä turvallisuusratkaisut. Lisäksi kuuntelemme logistiikkayritysten kokemuksia käytännön operoinnista ja tutkimme uusia liiketoimintamalleja”, VTT:n erikoistutkija ja hankkeen vetäjä Yancho Todorov kuvailee.

Hankkeessa rakennetaan kaksi hybridilatausasemaa, jotka palvelevat sekä raskasta kalustoa että henkilöautoja. Pilottiasemissa tutkitaan muun muassa latausasemien käytännöllisyyttä, turvallisuutta sekä toimintavarmuutta erilaisissa käyttötilanteissa.

Yksi kumppaneista on suomalainen Kempower oyj, joka suunnittelee ja valmistaa pikalatausratkaisuja sähköajoneuvoille.

”Tuomme hankkeeseen keskeistä laitteistoa ja asiantuntemusta. Tällä hetkellä megawattiluokan latausinfrastruktuuri on Euroopassa hyvin harvinaista, ja teknologiamme ovat avainasemassa tämän kriittisen tilanteen korjaamisessa”, Kempowerin tutkimusjohtaja Ville Naumanen toteaa.

Robotisoitu latausvarsi automatisoi latausprosessin

Yksi hankkeessa tutkittavista teknologioista on alankomaalaisen Rocsys-yhtiön kehittämä robotisoitu latausvarsi, joka voisi automatisoida raskaan liikenteen latausprosessin. Robottivarren avulla kuljettaja voi pysyä autossa latauksen ajan, mikä säästää aikaa ja tekee lataamisesta turvallisempaa.

”Automatisoidun lataamisen ansiosta kuljettajat voivat käyttää pysähdysaikansa lepoon. Lisäksi vältetään raskaan latauskaapelin käsittelystä aiheutuvia riskejä. Tällä hetkellä nämä ovat olennaisia käytännön haasteita raskaan liikenteen sähköistämisessä”, Joost van der Weijde Rocsysilta kertoo.

Hankkeella on käytössään 10 miljoonan euron budjetti, ja se kestää helmikuusta 2025 tammikuuhun 2029. Hankkeen tavoitteet tukevat EU:n kestävän kehityksen ohjelmaa, joka pyrkii vähentämään liikenteen päästöjä 90 prosentilla vuoteen 2050 mennessä.

”Kyseessä ei ole vain teknologiaprojekti, vaan hanke luo pohjaa kokonaan uudelle sähköliikenteen ekosysteemille Euroopassa”, VTT:n tutkimusprofessori Mikko Pihlatie sanoo.

”Tutkimusta ja pilottihankkeita yhdistävät innovaatioprojektit ovat välttämättömiä, jotta voidaan luoda uutta liiketoimintaa. Niiden avulla pystytään saavuttamaan ilmastotavoitteet samalla kun luodaan pohjaa koko Euroopan taloudelliselle kasvulle.”

go-e Charger CORE -latausasema seinällä ja teksti sen eduista: kestävä ja edullinen lataus aurinkoenergialla ja pörssisähköllä, V2X- ja Plug&Charge-valmis latausasema, joka on valmistettu Itävallassa.