Työkulttuurista kilpailukykyä

Marko Utriainen.
Marko Utriainen, Sähkö- ja teleurakoitsijat STUL ry.

Sähkömaailma-lehden pääkirjoitus, toukokuu 2025. 

Sähkömaailman audioartikkelit

Kevään TES-neuvottelujen aikana ollaan jälleen kerran pysähdytty ajatuksella työn perusraamien äärelle. On pohdittu asioita, olosuhteita ja ehtoja, jotka luovat hyvän perustan työnantajan ja työntekijöiden väliseen yhteistyöhön – perustan, jonka päälle hyvä työkulttuuri voi rakentua. Vaikeistakin neuvotteluasetelmista päästään aina ennemmin tai myöhemmin sopuun. Niin käy nytkin. Kaikkien osapuolten intresseissä on, että työt jatkuvat.

Työehtosopimus tuo mukanaan ns. työrauhan, joka on sinänsä arvokas ja tavoiteltava olotila. Se on kuitenkin eri asia kuin yrityksen kilpailukyky, jonka kehittämiseen tarvitaan monin verroin enemmän yhteistä koko organisaation sitoutumista, yhteistyötä ja sopimista. Kilpailukyvyn kehittämisen mahdollistaa viime kädessä yhteen hiileen puhaltava työkulttuuri.

”Kilpailukykyä voi tehostaa sisäistä yhteistoimintaa ja ulkoista yhteistyötä parantamalla.

Hyvän työkulttuurin kehittämiseen on kehitetty valtava määrä erilaisia malleja ja työkaluja. Kehittämisen kannalta näissä oleellista on luottamus, selkeät tavoitteet, osallistaminen, avoin viestintä, jatkuva oppiminen ja sitoutuminen muutokseen. Nämä tekijät yhdessä luovat työympäristön, jossa työntekijät voivat menestyä, ja organisaatio voi kehittyä tehokkaammaksi.

Allianssimallia ja teollisuudesta tuttua Leaniä on jo tovin sovellettu hyvällä menestyksellä myös rakennus- ja sähköalalla. Näillä aloilla menestyksen edellytyksenä on kiteytettynä osapuolten sitouttaminen projektin yhteisiin tavoitteisiin: tahtituotanto ja päivittäisjohtaminen, jossa arjen haasteita ratkotaan toteuttajien kanssa yhdessä – projektin tavoitteet priorisoiden. Helsingin Laakson yhteissairaalan käynnissä oleva työmaa on siitä elävä esimerkki. Pääsin hiljattain aistimaan siellä vallitsevaa positiivisen tekemisen meininkiä.

Kilpailukyvyn kehittäminen on jokaisen yrityksen omissa käsissä. Kilpailukykyä ja toiminnan tuottavuutta voi tehostaa sisäistä yhteistoimintaa ja ulkoista yhteistyötä parantamalla. Strategioiden lisäksi yritysten kannattaa ottaa työkulttuurinsa kehittämisen vahvemmin ja näkyvämmin agendalle. Apuja löytyy ympäriltä varmasti, kuten esimerkiksi meiltä STULista.

Marko Utriainen

Kirjoittaja on Sähkö- ja teleurakoitsijat STUL ry:n toimitusjohtaja.

Febdok-kesäkampanja