Liikennesähkön jakajille on luvassa uusia tulovirtoja

EU-maissa astuu 1.1.2025 voimaan RED III -direktiivi, joka edellyttää liikenne-energian jakeluvelvoitteen ulottamista sähköiseen liikenteeseen. Kuva: Virta.
EU-maissa astuu 1.1.2025 voimaan RED III -direktiivi, joka edellyttää liikenne-energian jakeluvelvoitteen ulottamista sähköiseen liikenteeseen. Kuva: Virta.

EU-maissa astuu ensi vuoden alussa voimaan uusiutuvan energian direktiivi RED III. Direktiivi velvoittaa, että sähköautojen julkiset lataustolpat kytkeytyvät osaksi uusiutuvan liikenne-energian jakeluvelvoitetta.

Uusi audioartikkeli pienydinvoimasta

Latauspisteiden omistajat hyötyvät liikenteen päästövähenemistä ja jakeluvelvoitteesta taloudellisesti. Investoinneista latauspisteisiin tulee nopeammin kannattavia, ja latausinfraa voidaan rakentaa aiempaa nopeammin.

Ensi vuoden alusta kaikki latauspisteoperaattorit voivat rekisteröityä sähköautojen latausalusta Virran kautta merkitsemään päästövähenemiä. Syntyvällä päästökrediitillä on rahallinen arvo, kun sitä myydään polttoaineen jakelijoille.

”Liikennesähköä jakavat tahot voivat merkitä itselleen päästövähennyksiä. Polttoaineiden jakelijat ovat velvoitettuja puolestaan ostamaan heiltä krediittejä. Ennen liikennesähkön jakelijoiden tulovirrat syntyivät puhtaasti autoilijoiden latausmaksuista. Nyt lataussähkön jakelijat saavat myös liikenteen päästövähenemistä lisätuloja. Tämä kaikki ruokkii siirtymää pois fossiilisista polttoaineista”, Liikennevirta oy:n energiapalveluista vastaava johtaja Juha Karppinen summaa pian muuttuvaa tilannetta.

Sähköautojen määrä on kasvanut Suomessa vauhdilla. Viime vuonna Suomessa ensirekisteröitiin enemmän sähkö- kuin polttomoottoriautoja.

Uusi määrälaskentaratkaisu Admicom Quantima on julkaistu