Asiakaslähtöistä sähköasennusta

Marko Utriainen.
Marko Utriainen, Sähkö- ja teleurakoitsijat STUL ry.

Sähkömaailma-lehden pääkirjoitus, syyskuu 2025.

Kuunteleva, palveleva, joustava, nopea, ratkaisukeskeinen, empaattinen ja luotettava. Tällaisia sanoja näkee usein kuvaamassa asiakaslähtöisyyttä yritysten strategioissa ja markkinoinnissa. Mutta millaista on hyvä asiakaslähtöisyys todellisuudessa? Pelkät sanathan eivät vielä riitä. 

Olen siirtymässä hybridistä täyssähköautoiluun ja asennutin alkukesänä kotiini latausaseman. Hyödynsin perinteistä puskaradiota hyvämaineisten urakoitsijoiden etsinnässä ja päädyin soittamaan paikallisen yrityksen asentajalle, joka vastasi heti ystävällisesti puhelimeen. Kävimme puhelimessa saman tien läpi tarpeeni karkealla tasolla, ja sovimme seuraavalle viikolle kohtaamisen kotiimme. Asentaja tuli sovittuna aikana. Hän oli ystävällinen ja vuorovaikutteinen. Ajattelin, että tämä kaveri osaa hommansa ja häneen voin varmasti luottaa. 

Katsastimme yhdessä asennuspaikan ja -olosuhteet. Asentaja kertoi paikallisen sähköyhtiön mittarinvaihtosuunnitelmista, jotka vaikuttivat ratkaisuuni. Kohtaamisen päätteeksi hän ehdotti minulle ja perheelleni sopivaa ratkaisua, josta lupasi lähettää yksityiskohtaisemman tarjouksen, joka sisältää kolme eri laitevaihtoehtoa. 

”Maksoin pyydetyn hinnan hyvillä mielin. 

Tarjous tuli viikon päästä sovitusti. Sitä odotellessani sain vastaukset muutamaan askarruttavaan tekniseen kysymykseen viiveettä sähköpostilla. Tarjous oli ymmärrettävä ja selkeästi laadittu. Vertailin vaihtoehdot ja lopulta päädyin tilamaan niistä meille mieluisimman vaihtoehdon. 

Asennuspäivä saatiin sovittua joustavasti. Itse asennus hoidettiin sovittuna ajankohtana ripeästi ja se saatiin kerralla kuntoon. Asennusjäljestä tuli erittäin siisti. 

Maksoin pyydetyn hinnan hyvillä mielin. Vaikka laskun maksaminen hetkellisesti kirpaisikin, koko ostoksesta jäi hyvä mieli. Miksi näin? Nyt, kun asiaa pohdin, tunnistan, että koin tulevani nähdyksi ja kuulluksi. Kaikki sujui sovitusti ja suorastaan tarpeeni ennakoiden. Jopa niin hyvin, että erittäin mielelläni suosittelen tätä asiakaslähtöistä jäsenurakoitsijaamme kenelle vain.  

Marko Utriainen

Kirjoittaja on Sähkö- ja teleurakoitsijat STUL ry:n toimitusjohtaja.