Kiinteästi asennetut sähköautojen latauslaitteet tulee suojata 30 mA:n tyypin A tai B vikavirtasuojalla.
Seskon mukaan säännöllisesti kentällä toistuva väärinkäsitys on, että sähköauton latauslaitteen 30 mA B-tyypin vikavirtasuojan tulisi laueta 6 mA tasavirralla. Näin ei kuitenkaan ole: tuotestandardin mukainen 30 mA B-tyypin vikavirtasuoja ei edes saisi laueta 6 mA tasavikavirralla.
Tuotestandardin (SFS-EN 62423) mukaan 30 mA B-tyypin vikavirtasuoja saa nousevalla tasavikavirralla testattaessa laueta 15 mA virralla ja sen pitää laueta vasta 60 mA tasavikavirralla.
Nykyaikaiset asennustesterit mahdollistavat vikavirtasuojien testaamisen monenlaisilla vikavirroilla. Testejä tehdessä tulee muistaa sekä asennusstandardin että suojalaitteiden tuotestandardien vaatimukset.
Lisätietoja aiheesta Seskon sivuilla