Saksassa panostetaan vetyjuniin

Alstom Coradia iLint -vetyjuna on liikennöinyt Hampurin länsipuolella vuodesta 2018 lähtien. Kuva Linde.
Alstom Coradia iLint -vetyjuna on liikennöinyt Hampurin länsipuolella vuodesta 2018 lähtien. Kuva Linde.

Maailman ensimmäiset vetyjunat aloittivat liikennöinnin Pohjois-Saksassa 2018. Lisää junia otetaan lähiaikoina käyttöön sekä Hampurissa, Frankfurtissa että Berliinissä.

Vetyjunilla korvataan vanhoja dieselvetureita sähköistämättömillä rataosuuksilla. Maailman ensimmäiset vetyjunat otettiin käyttöön vuonna 2018 Hampurin länsipuolella Bremervoerden ja Cuxhavenin välillä. Tähän saakka käytössä on ollut kaksi ranskalaisen Alstomin toimittamaa Coradia iLint -junaa. Lähiaikoina junia toimitetaan 14 lisää.

Vedyn tankkausjärjestelmä on saksalaisen Linde AG:n toimittama. Vetykäyttöinen juna voi ajaa yhdellä tankkauksella jopa 1 000 kilometriä. Neljäntoista junan tankkaukseen suunnitellun järjestelmän kapasiteetti on 1 600 kg vetyä päivässä. Järjestelmä on suunniteltu mahdollistamaan tulevaisuudessa paikan päällä tapahtuva vihreän vedyn tuotanto.

Vetyjunia on tilattu myös Berliinin ja Frankfurtin metropolialueille. Alstom toimittaa Frankfurtiin 27 junaa. Siemens Mobility toimittaa seitsemän Mireo Plus H -vetyjunaa Berliinin metropolialueella operoivalle Niederbarnimer Eisenbahnille. Kyse on yhtiön ensimmäisestä vetyjunatilauksesta. Siemensin junien huippunopeus on 160 km/h.

Alstomin tiedote (englanniksi)

Verkkokursseja voi suorittaa koska tahansa!