Logistiikkahankinnat tulivat vastuullisuusraportoinnin piiriin

Kotka-Haminan satama_kuva VTT
Tämän vuoden alusta suurten yritysten raportointivelvollisuus on laajentunut myös esimerkiksi alihankintoihin, joissa yrityksen ostamilla kuljetus- ja logistiikkapalveluilla on merkittävä osuus. Kuva: VTT.

Pian suomalaisyritysten on raportoitava myös alihankintansa tuottamat epäsuorat päästöt.

Uusi audioartikkeli pienydinvoimasta

Euroopan unioni on tiukentamassa ympäristölle ja ilmastolle haitallisen toiminnan sekä vastuullisuusraportoinnin velvollisuuksia. Määräysten toteuttaminen käytännössä on vielä monelle yritykselle, mutta myös kansallisille viranomaisille osittain hämärän peitossa, ja tarkentavia pelisääntöjä odotetaan yhä EU:lta.

Taustalla on EU:n hiilineutraalisuustavoite vuoteen 2050 mennessä, jonka toteutumiseen ei riitä pelkkä yritysten keskittyminen omien suorien päästöjensä vähentämiseen, vaan myös toimitusketjujen epäsuorat päästöt on saatava alas.

Raportointivelvollisuus tulee myös pk-yrityksille

Vuoden 2024 alusta suurten yritysten raportointivelvollisuus on laajentunut myös esimerkiksi alihankintoihin, eli niin sanottujen Scope 3:n päästöihin, joissa yrityksen ostamilla kuljetus- ja logistiikkapalveluilla on merkittävä osuus. Tämä synnyttää yrityksille uudenlaisia haasteita palveluiden ja tuotteiden hankintaan sekä edellyttää selvästi nykyistä tehokkaampaa läpinäkyvyyttä ja omistautuneisuutta alihankkijoiden tuottamiin päästöihin.

Raportointivelvollisuus koskee muutaman vuoden sisällä myös pieniä ja keskisuuria yrityksiä. Raportin tulee olla osana yritysten vuosikertomusta.

Noin 25 prosenttia Euroopan unionin alueella syntyvistä päästöistä tulee liikenteestä ja kuljetuksista.

”Tähän saakka logistiikkahankinnat ovat pyörineet täysin hintavetoisesti, mikä on ymmärrettävää kilpailukyvyn ylläpitämisen näkökulmasta ja ottaen huomioon, että epäsuorien hankintojen taloudellinen merkitys on suuri. Nyt ala on sääntelyn myötä valtavassa murroksessa ja tämäkin liiketoiminnan alue tulee osaksi yrityksen vastuullisuustarkastelua. Isoimpina haasteina tulevat olemaan vastuullisuutta tukevien kumppaneiden ja palvelujen löytäminen sekä niiden vaivaton käyttöönotto”, VTT:n Älykkäät toimitusketjut ja logistiikka -tutkimustiimin vetäjä Ville Hinkka kertoo.

VTT vastaa haasteeseen monikansallisen Admiral-hankkeen kautta, joka on saanut yli seitsemän miljoonan euron EU-rahoituksen. Suomesta mukana ovat VTT:n lisäksi Awake AI ja Steveco oy, joiden osuus hankerahoituksesta on 2,6 miljoonaa euroa.

”Tavoitteena on luoda kauppapaikka, jossa yritykset voivat vertailla alihankintaketjun päästöjä sekä hankkia esimerkiksi satamatoimintoja helpottavia palveluita ja sovelluksia. Tämän lisäksi hankkeessa testataan VTT:n ja muiden kumppaneiden kehittämien digitaalisten palvelujen toimintaa yli maarajojen. Mukana on 21 kumppania yhdeksästä Euroopan maasta, esimerkiksi it-yrityksiä, logistiikkayrityksiä, VTT:tä vastaava tutkimuslaitos Portugalista ja kolme yliopistoa”, Hinkka selvittää.

Uusi määrälaskentaratkaisu Admicom Quantima on julkaistu