Kompensaattorit tukevat raideliikenteen sähkönlaatua Virossa

Viron tavoitteena on sähköistää suurin osa maan nykyisestä rataverkosta vuoden 2028 loppuun mennessä.

Uusi audioartikkeli pienydinvoimasta

Virossa on noin 1 200 kilometrin rataverkosto, josta vain Tallinnan ympäristön rataosuudet on sähköistetty. Rautateiden sähköistäminen on osa Viron vihreää siirtymää, sillä sen myötä dieselillä kulkeva junaliikenne voidaan korvata ympäristöystävällisemmällä kalustolla.

Merus Power oyj toimittaa kaksi Statcom-kompensaattoria ja ohjausjärjestelmän GRK Eesti AS:lle tukemaan Viron raideliikenteen sähkönlaatua. Kompensaattorien tehtävänä on kompensoida rataa syöttävien muuntajien aiheuttamaa epäsymmetriaa, ja varmistaa sähkönlaatu muualla sähköverkossa. Ne toimitetaan ja otetaan käyttöön vuoden 2025 aikana.

GRK vastaa merkittävästä ratahankkeesta Virossa, jossa Aegvidusta Tarttoon kulkevaa pääraidetta sähköistetään noin 150 kilometrin verran. Tämä hanke on osa laajempaa strategiaa, jossa Virossa investoidaan voimakkaasti rataliikenteeseen.

Uusi määrälaskentaratkaisu Admicom Quantima on julkaistu