Tuore tutkimus osoittaa, että sähköpyörät, -mopot ja -skootterit voivat vähentää liikenteen CO2-päästöjä jopa 30 megatonnilla vuoteen 2030 mennessä. Se vastaa lähes viidesosaa EU:n tavoitteesta.
Tutkimuksen mukaan sähköpyörien, -mopojen ja -skootterien kaltaisten kevyiden sähköajoneuvojen määrän Euroopassa odotetaan nousevan yli 25 miljoonaan vuoteen 2030 mennessä. Se vähentäisi 30 megatonnia liikenteen hiilidioksidipäästöjä, mikä vastaa lähes viidesosaa Euroopan tavoitteesta vähentää liikenteen CO2-päästöjä 165 megatonnilla. Tähän tavoitteeseen pääsy edellyttää, että esimerkiksi 13 prosenttia henkilö- ja pakettiautoilla tehtävistä alle kahdeksan kilometrin matkoista korvataan kevyillä sähköajoneuvoilla.
Europpalaista akkutuotantoa tulisi tukea
Tutkimuksessa arvioidaan, että vain 2-3 prosenttia EU:n ennustetusta akkutuotannosta riittäisi tuottamaan 25 miljoonan kevyen sähköajoneuvon tarvitsemat voimanlähteet. Eurooppalaisen akkutuotannon tukeminen vähentää merkittävästi riippuvuutta tuonnista EU:n ulkopuolelta, sillä vielä nykyään 95 prosenttia kevyiden sähköajoneuvojen akuista tuodaan Aasiasta.
Tutkimuksen tekivät EIT urban mobility ja EIT innoenergy, joiden taustalla on EU:n alainen Euroopan innovaatio- ja teknologiainstituutti EIT (European institute of innovation and technology).
Nopeasti osaksi modernia kaupunkiliikennettä yleistyviä kevyitä sähköajoneuvoja (light electric vehicle, LEV), myytiin Euroopassa vuonna 2022 jo noin 10 miljoonaa kappaletta. LEV-akkujen kysynnän Euroopassa odotetaan kolminkertaistuvan vuoteen 2030 mennessä ja sen jälkeen kaksinkertaistuvan vuoteen 2040. Tutkimuksen mukaan kevyet sähköajoneuvot ovat ihanteellisia akkukennojen tuotannon lyhyen aikavälin vauhdittajia. Se koskee erityisesti sylinterimäisiä kennoja, jotka ovat standardi useimmissa kevyissä sähköajoneuvoissa.
Euroopan akkutuotanto riittää kysyntään
Vuoteen 2030 mennessä Euroopan suunniteltu akkutuotannon kapasiteetti nousee 1 144-1 800 gigawattituntiin, mikä ylittää selvästi sähköautojen ennustetun 317-696 gigawattitunnin akkukysynnän.
Tuotantokapasiteetin osan kohdistaminen LEV-akkuihin tukisi kevyiden sähköajoneuvojen yleistymistä. Kevyiden sähköajoneuvojen arvioitu vuotuinen akkujen kysyntä on noin 36 gigawattituntia vuoteen 2030 ja 71 gigawattituntia vuoteen 2040 mennessä. LEV-akut tarvitsevat 10-30 kertaa vähemmän kriittisiä metalleja verrattuna sähköautojen akkuihin.
Kehittyneemmät akkuteknologiat tekevät kevyistä sähköajoneuvoista edullisempia ja lisäävät kuluttajien kiinnostusta, mikä on laajalle käyttöönotolle ratkaisevan tärkeää. Sylinterimäisten akkukennojen hyödyntäminen tukee sähköisen liikkumisen lisäksi useita muita teollisuudenaloja, kuten drooneja, sähkötyökaluja, kotitalouksien akkuvarastointia ja sähköautojen puskuroitua latausta, mikä vahvistaa ja monipuolistaa akkujen arvoketjua Euroopassa.