GRK sähköistää Viron rautateitä

Eesti Raudtee on valinnut GRK:n toteuttamaan Aegvidu–Tapa–Tartto -rataosuuden sähköistyksen. Hankkeen kokonaisarvo on noin 79 miljoonaa euroa.

Uusi audioartikkeli pienydinvoimasta

Virossa on tavoitteena sähköistää suurin osan maan rataverkosta vuoden 2028 loppuun mennessä. Eesti Raudtee valitsi tarjouskilpailun perusteella GRK Suomi Oy:n ja GRK Eesti AS:n toteuttamaan hankkeen, jossa Aegvidusta Tarttoon kulkevaa pääraidetta sähköistetään 150 kilometriä.

Virossa on noin 1 200 kilometrin rataverkosto, josta vain Tallinnan ympäristön rataosuudet ovat sähköistetty. GRK vastaa Tartton radan ja syöttöasemien toteutussuunnittelusta ja niiden rakentamisesta. Urakan valmistumispäivämääräksi on asetettu 1.12. 2024. Työt alkavat välittömästi.

– Radalle tulee 2 × 25 kV -sähköistysjärjestelmä, joka on käytössä myös Suomessa. Suurin osa Suomen henkilöliikenteestä kulkee sähkövetoisesti, joten meille on kertynyt runsaasti kokemusta kyseisestä sähköratajärjestelmästä, GRK Suomen kehitysjohtaja Tero Palosaari kertoo yrityksen tiedotteessa.

SFS6002 uudistuu