GRK sähköistää Viron rautateitä

Eesti Raudtee on valinnut GRK:n toteuttamaan Aegvidu–Tapa–Tartto -rataosuuden sähköistyksen. Hankkeen kokonaisarvo on noin 79 miljoonaa euroa.

Virossa on tavoitteena sähköistää suurin osan maan rataverkosta vuoden 2028 loppuun mennessä. Eesti Raudtee valitsi tarjouskilpailun perusteella GRK Suomi Oy:n ja GRK Eesti AS:n toteuttamaan hankkeen, jossa Aegvidusta Tarttoon kulkevaa pääraidetta sähköistetään 150 kilometriä.

Virossa on noin 1 200 kilometrin rataverkosto, josta vain Tallinnan ympäristön rataosuudet ovat sähköistetty. GRK vastaa Tartton radan ja syöttöasemien toteutussuunnittelusta ja niiden rakentamisesta. Urakan valmistumispäivämääräksi on asetettu 1.12. 2024. Työt alkavat välittömästi.

– Radalle tulee 2 × 25 kV -sähköistysjärjestelmä, joka on käytössä myös Suomessa. Suurin osa Suomen henkilöliikenteestä kulkee sähkövetoisesti, joten meille on kertynyt runsaasti kokemusta kyseisestä sähköratajärjestelmästä, GRK Suomen kehitysjohtaja Tero Palosaari kertoo yrityksen tiedotteessa.

ABB Saga