Skipperin sähköveneiden kesä sujui myötätuulessa

Q Yachtin purjehdusta harrastavan toimitusjohtaja Johan Uunilan mukaan myös äänettömän sähköveneen ruorissa pääsee lähemmäksi luontoa kuin polttomoottoriveneen ratissa.
Q Yachtin purjehdusta harrastavan toimitusjohtaja Johan Uunilan mukaan myös äänettömän sähköveneen ruorissa pääsee lähemmäksi luontoa kuin polttomoottoriveneen ratissa.

Veneiden yhteiskäyttöpalvelu Skipperi ja Q Yachts toivat kesällä kolme sähkövenettä vuokrauskäyttöön Espooseen ja Helsinkiin.

Helsinkiläinen Q Yacht lanseerasi vuosi sitten uuden, 7,3 metriä pitkän Q24 -sähköveneen. Kuudelle hengelle mukavat tilat tarjoava vene on suunniteltu rauhalliseen maisemien katseluun 5-8 solmun nopeudella. Tähän äänetön vene sopii Q Yachtsin toimitusjohtaja Johan Uunilan mukaan erinomaisesti.

Skipperin vuokraveneiden kotisatamat ovat Espoon Keilarannassa ja Helsingin Lauttasaaressa ja Katajanokalla.

– Veneet on suunniteltu vuokrakäyttöä kestäviksi ja mahdollisimman helppokäyttöisiksi ja yksinkertaisiksi. Ihan alussa toiminnassa oli jotain pieniä haasteita, mutta alun jälkeen kaikki alkoi sujua mukavasti. Tämän kokemuksen perusteella tuotantoa on hyvä lähteä skaalaamaan ylöspäin, Uunila kertoo.

Q24-veneen Epropulsion Navy 6.0 sähköperämoottori on valmistettu Kiinassa. Moottorin 48 V/6 KW teho vastaa 10 hevosvoimaista polttomoottoria.

Veneiden 27 kWh akut ladataan toistaiseksi hitaalla 230 V maasähköllä. Akut saadaan ladattua täyteen yön aikana, mutta päivän aikana veneitä ei ehdi juurikaan latailla. Kuuden solmun matkanopeudella veneen laskennallinen toimintamatka on 78 merimailia, eli noin 140 kilometriä.

Q24-vene on suunniteltu kevyeksi ja liukuvaksi mahdollisimman pitkän käyttösäteen mahdollistamiseksi.

Q24-veneet on suunniteltu Suomessa ja valmistettu Puolassa. Veneitä on valmistettu tähän mennessä viisi kappaletta. Vuonna 2015 perustetun yrityksen suurempia, Kotkassa valmistettavia Q30-veneitä on toimitettu tähän mennessä 12 kappaletta eri puolille maailmaa. Vene saavuttaa 14 solmun huippunopeuden kahden 10 kW -sisäperämoottorin avulla, mutta myös nämä suuremmat veneet on suunniteltu pääasiassa rauhallisempaan maisemien ihailuun.

– Plaanaaviakin sähköveneitä on jo olemassa, mutta ne ovat huomattavasti painavampia ja todella paljon kalliimpia. Veneiden kehitys etenee akkukapasiteetin kehityksen kanssa. Kustannusten puolesta nopeiden sähköveneiden valmistaminen ei ole vielä järkevää, Uunila kertoo.

Mikko Arvinen, teksti ja kuvat

Q24-veneen esittely Q Yachtsin sivuilla

Satamaliiton tiedote: Maasähköinvestoinnit kiinnostavat satamissa

Verkkokursseja voi suorittaa koska tahansa!