Kolumni, kansanedustaja Markku Eestilä.
Tunnustan heti, että en ymmärrä rakentamisesta tuon taivaallista. Olen vain vanhan sähkölämmitteisen paritalon asukas, joka ihmettelee, mitä pitäisi tehdä, että sähköenergian ja sähkönsiirron laskut saisi kuriin.
Sen sijaan autojen integroitua älyä ja kontrolloitua ajettavuutta ihailen. Miksi asuintaloissa ei vieläkään ole samanlaista järjestelmäjärkeä kuin autoissa? Siis kojetaulua ja/tai kännykkää, josta voi säätää sitä sun tätä ja jonka käytön mummokin osaa ilman kurssitusta.
Kulutusjoustoista on puhuttu viisitoista vuotta, mutta iso virtuaalivoimala on edelleen toteuttamista vaille valmis. Onkohan tämä osittain lainsäätäjän saamattomuutta?
Tuulivoimaloita kyllä rakennetaan ennätystahtia, mutta jokainen tietää, että backup-voimaloita tuulettomille pakkasjaksoille ei ole Suomessa riittävästi eli tehopulan vaara on ilmeinen. Juuri siksi iso joukko lattialämmityksiä, lämminvesivaraajia ja kehittyneitä kaukolämpöyksiköitä olisi jo ajat sitten pitänyt kytkeä sarjaan aamun ja illan kulutushuippuja tasaamaan.
Kun uusia taloja rakennetaan, jokaisessa projektissa pitäisi olla lakisääteinen älyvastaava, jonka tehtävänä on huolehtia energiatehokkuudesta, akuista ja siitä, että käyttöjärjestelmät varmasti toimivat yksinkertaisesti ja yhteen. Huono käyttöjärjestelmä pilaa nopeasti hyvänkin tuotteen maineen.
Itse haluaisin omaan kotiini ilmalämpöpumput yläkerrassa jo olevan lisäksi alakertaan sekä autotalliin, ja sen lisäksi kännykkään käyttöjärjestelmän, josta voin säätää patterien lämpötilan tai mahdollisuuden laittaa hintatietoinen autotoiminto päälle.
Olen myös muiden kuluttajien tapaan kyllästynyt rahoittamaan sähköyhtiöiden osingonmaksua vain sen takia, että maakaasu viimekätisenä polttoaineena määrittelee sähkön hinnan. Älyä rakentamiseen ja sähkölle hintakatto, edunsaajien vastaväitteistä huolimatta. Hallitusohjelmia suunnitellaan nyt. Palautetta saa antaa, markku.eestila@eduskunta.fi.
Markku Eestilä
Kirjoittaja on kokoomuksen kansanedustaja Iisalmesta.